Page 60 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 60

Yavuz Sultan Selim
                                  Türbesi Sin Şın Taşı,
                                    Türbeler Müzesi


                                   meşruiyet kaynağı olmak gibi güçlü bir        tasavvufun söz konusu ikinci boyutunu yani
                                   konumda olmasını sağlamıştır.                 bir mârifet yolu olduğunu göstermekteydi.
                                                                                 Başka bir ifadeyle tasavvuf, epistemolojik bir
                                   Tarihsel süreç dikkate alındığında tasavvufun
                                   ortaya çıkması, başta kelâm olmak üzere       sistem olarak tarihteki yerini alıyordu. Bu
                                   dînî ilimlerin dînî hakikatleri idrâk etmede   durum, esasında başta kelâm olmak üzere
                                   yetersizliğine karşı bir tepki olarak görülebilir.   dînî ilimlerin vahiyden bilgi üretme yöntemi
                                   Sûfîlerin kelâma esas itirazı, vahyi sadece   dışında tasavvufun da müşâhede yöntemiyle
                                   dilsel bir metin olarak görmeye ve vahyin     vahiyden bilgi üretme imkânına sahip
                                   esas konusu olan Allah’ı akıl ile bilmeyi     olduğu anlamına geliyordu. Bunun anlamı,
                                   gaye edinmeye yönelikti. Dolayısıyla sûfîler,   kelâmın dînî düşüncedeki otoritesine bir tür
                                   tasavvufu, dînî hakikatleri yaşamak için      baş kaldırıydı. Gerçekten de sûfîlerin zâhir
                                   bir yaşam yolu olmanın yanında özel bir       ulemâsı olarak tanımladığı kesimler tarafından
                                   yöntemle dînî hakikatleri bilmeyi amaçlayan   tasavvufun durumu böyle görüldü. Tasavvuf,
                                   bir düşünme ve bilme yolu olarak inşa         bir zühd ve ahlâk hareketi ya da dînî ilimlerin
                                   etmişlerdi. Allah’ı bilmek (mârifetullah),    ürettiği bilgilerin uygulama alanı olabilirdi,
                                   müşâhede, hakke’l-yakîn gibi pek çok kavram,   ancak daha fazlası değil. Yani bir bilgi yolu ve








                                                                              58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65