Page 61 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 61

sistemi olarak tasavvuf meşru görülemezdi.    konusundaki önemi ve etkisi, ayrı ayrı
                 Nitekim Serrâc’ın belirttiği üzere zâhir      ele alınması gereken bir husustur. Ancak
                 ehlinden bir grup, şeriatin zahirinin         konumuz açısından bizi burada ilgilendiren
                 bilgisinden başka bir bilgi tanımadıklarını,   husus, hakikate ulaşma konusundaki tutumu
                 sûfîlerin dile getirdiği bâtın ve tasavvuf ilmi   ve bilgi sistemlerine dair değerlendirmeleridir.
                 diye bir ilmin söz konusu olamayacağını       Bu husus, her açıdan olduğundan daha fazla
                 söylemişlerdi.  Dolayısıyla dînî otoriteyi temsil  tasavvufun tarihsel seyri açısından önemlidir.
                              1
                 ettiğini düşünen ulemâ tarafından tasavvufa   Zira Gazzâlî’nin yaşadığı bireysel kriz ve
                 yönelik esas eleştiri, bu noktada temerküz    hakikate ulaşma serüveni, bir bakıma İslâm
                 etmekteydi.                                   düşüncesinin içinde bulunduğu durumun bir
                                                               prototipidir. Bu yönden onun söz konusu
                 Tasavvufun epistemolojik bir sistem olup
                 olmadığıyla ilgili ulemâ ile sûfîler arasındaki   bireysel tecrübesi, İslâm düşüncesinin
                 bu çatışma, süreç içerisinde bir tür uzlaşmayla   durumunu yansıtır. Munkız’da ayrıntılarıyla
                 sonuçlandı. Bu uzlaşmanın mahiyeti hakkında   anlattığı üzere Gazzâlî’nin esas amacı, her
                 çok şey söylenebilir. Ancak durum, şu şekilde   şeyin hakikatini bilmek yani kesin (yakinî)
                 ifade edilebilir. Sûfîler, tasavvufun bir bilgi   bilgiye ulaşmaktır. “Kesin bilgi, hiçbir şüpheye
                 yolu olduğu hakkındaki temel iddialarından    yer bırakmayacak şekilde bilinen şeyin
                 bütünüyle vaz geçmemiş olsalar da tasavvufu   (ma’lûm) kendisinde ortaya çıktığı, hata ve
                 dinin üç temel alanından birisi olan ihsan alanı   vehmin kendisine karışmadığı ve kalbin de
                 ve fıkh-ı bâtın olarak gördüler ve tasavvufî   böyle bir ihtimale yer vermediği bir ilimdir.
                 bilginin üretilmesini bu alanla sınırlandırdılar.   Bilakis hatasızlık kesin bilginin ayrılmaz bir
                                                                               2
                 Bu durum, bir bakıma kelâmın küllî ilim       özelliği olmalıdır.”  Hakikate dair kesin bilgiye
                 olduğu, tasavvufun da meşruiyetini ondan alan   nasıl ulaşılabileceği, başka bir deyişle gerçek
                 cüz’î bir ilim olduğu anlamına gelmekteydi    bilgiye hangi yöntem ve bilgi sisteminin
                 ki bu, kelâmın otoritesi altına girmek        götürdüğü şeklindeki kadim mesele,
                 demekti. Tasavvufun bütün tarihî süreçlerini   Gazzâlî’nin de ana meselesidir. Gazzâlî,
                 müşâhede yöntemiyle vahiyden bilgi üretme     hakikate dair kesin bilgiye ulaştırdığını iddia
                 yani epistemolojik bir sistem olma yönünden   eden felsefe, kelâm, tasavvuf ve bâtınîlik
                 okumak mümkündür ve hatta gereklidir.         yöntemlerini tek tek tahlil ve kritik eder.
                 Zira tasavvuf ile diğer dînî ilimlerin çatışması   Bizi burada ilgilendiren, kelâm ve tasavvuf
                 ve uzlaşması, büyük ölçüde bu sebepten        hakkındaki değerlendirmeleridir. Kelâm ile
                 kaynaklanmıştır.                              ilgili hükmü “kelâm, kendi amacı açısından
                                                               yeterli, fakat kendi amacı açısından yetersiz
                 İslâm düşünce tarihini bu ilişki yönünden     bir ilim”  şeklindedir. Kelâm ilminin kendi
                                                                      3
                 takip ettiğimizde Gazzâlî ile karşılaşmamamız   amacı açısından yeterli, fakat Gazzâlî’nin
                 mümkün değildir. Gazzâlî’nin İslâm            amacı açısından yetersiz olması ne anlama
                 düşüncesinin her alanındaki ve her            gelir? Ya da kelâm ilminin amacı ne,


                 1 Serrâc et-Tûsî, el-Luma’ (nşr. Kâmil Mustafa Hindâvî), Beyrut 2007, s. 25.
                 2 Gazzâlî, el-Munkız mine’d-dalâl (çev. Abdurrezzak Tek), Bursa 2019, s. 4.
                 3 Gazzâlî, a.g.e., s. 11.







                                                            59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66