Page 65 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 65

İbnü’l-Arabî’nin talebesi olan Sadreddin-i
                                                                Konevî başta olmak üzere pek çok takipçisi,
                                                                bu mirası alıp daha ileri bir düzeye taşıma
                                                                çabası göstermiştir. Konevî’nin hocasıyla
                                                                ilişkisi, hocasının onun üzerindeki etkisi
                                                                tartışma götürmez bir gerçektir. Ancak
                                                                bunun kadar gerçek olan bir başka husus
                                                                da Konevî’nin hocasının düşüncelerinin
                                                                sistemleştirilmesi ve bir sonraki nesle
                                                                aktarılması üzerindeki etkisidir. Bir düşünce
                                                                geleneğinin hiçbir ikinci isminin, kurucu
                                                                ismin düşüncelerinin üzerinde Konevî
                                                                kadar belirleyici ve etkileyici olmadığını
                                                                söylemek, sanırım, mübalağa olmayacaktır.
                                                                Biz, İbnü’l-Arabî’nin metinlerini, büyük
                                                                oranda Konevî’nin belirlediği zeminden ve
                                                                çerçeveden okumaktayız. Dolayısıyla İbnü’l-
                                                                Arabî’nin Konevî üzerindeki büyük etkisi
                                                                kadar Konevî’nin de İbnü’l-Arabî tasavvuru
                                                                üzerindeki büyük etkisinden bahsedebiliriz.
                                                                Bu bakımdan, esasında Konevî’nin, İbnü’l-
                                                                Arabî ile ilişkisi ve bu gelenek içerisindeki
                                                                yeri, bütün yönleriyle incelenmeye değer bir
                                                                husustur. Ancak biz bu yazının sınırlarını,
                                                                İbnü’l-Arabî’nin kurduğu metafizik
                                                                tasavvufun hakikate götüren bir bilgi
                                                                sistemi olduğuyla ilgili Konevî’nin katkıları
                                                                ile belirlediğimiz için sadece bu alana
                                                                odaklanmak istiyoruz.

                                                                Bu alanda Konevî’nin yapmak istediği şeyi ve
                                                                bunun ne kadar önemli olduğunu anlamak
                                                                için tasavvufun bir bilgi sistemi olmasıyla
                                                                ilgili esas soruna tekrar dokunmamız
                                                                gerekecektir. Sûfîler, tasavvufu sadece
                                                                bir ahlâk hareketi olmayıp bir bilgi
                                                                sistemi olarak gördüklerinden itibaren
                                                                değişik kesimlerden eleştiriler almıştı. Bu
                                                                eleştirilerin odağında, tasavvufî bilginin
                                                                objektif olmayıp öznel olduğu, doğru
                                                                bilgi ile yanlışı ayırt etmede kriterlerinin








                                                            63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70