Page 15 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 15

Devleti‘nde, eğitim-öğretim faaliyetlerine
                 açık en fazla medresenin Konya Vilâyeti’nde
                 bulunduğu, vilâyet sâlnâmelerinin verilerinden
                 anlaşılmaktadır.
                 Osmanlı Dönemi medreseleri, bir müderrisin
                 kontrolünde sınırlı sayıdaki öğrencinin eğitim
                 aldığı bir müessese olarak öncelikle bulunduğu
                 bölgenin dini hizmetlerini yürütecek, eğitim
                 verecek ve yargı alanında hizmet edecek
                 elemanları yetiştiriyordu. Medrese bu
                 şekilde hem bölgesel olarak hem de bütün
                 Osmanlı Devleti’nin ve toplumun ihtiyaç
                 duyduğu bu hizmet alanlarındaki personeli
                 yetiştirerek sistem içerisinde istihdam
                 edilmesini sağlıyordu. Osmanlı medresesi,
                 sadece bilgi sahibi bir toplum inşa etme gayesi
                 taşımıyordu. Medrese, toplumun ihtiyaç        merkezlerinde de veriliyor ve tıp eğitimi alan
                 duymuş olduğu bütün alanlarda eğitimli        medrese öğrencileri hekim olarak Osmanlı
                 personel ihtiyacını da karşılıyordu. Bunların   İmparatorluğu’nun muhtelif şehirlerinde
                 başında ise dini hizmetler geliyordu. Osmanlı   hizmet verebiliyorlardı.
                 medreselerinden mezun olan talebeler
                 bulundukları bölgelerdeki câmilerde imamlık,
                 müezzinlik, kayyumluk gibi mesleklerin        Kaynakça
                 yanısıra almış oldukları matematik eğitiminin   Atçeken, Zeki. Konya’daki Selçuklu Yapılarının Osmanlı
                 düzeyine göre kâtiplik, muhasebecilik,        Devrinde Bakımı ve Kullanılması. Ankara; T.T.K., 1998.
                 câbilik gibi hizmetleri de yürütüyor ve bu    Baykara, Tuncer. “Konya”. DİA. XXVI, 182-187.
                 alanlarda da istihdam edilebiliyorlardı. Eğer   İpşirli, Mehmet. “Anadolu”. DİA.III, 128-130.
                 medrese müderrisi, hukuk alanında meşhur
                 bir müderris ise talebelerine bu alanlarda da   İpşirli, Mehmet. “Medrese”. DİA.XXVIII, 328-330.
                 ders vererek onların ileride Osmanlı hukuk    Konyalı, İbrahim Hakkı. Âbideleri ve Kitabeleri ile Konya
                 sistemine dâhil olarak kadılık, müftülük,     Tarihi. Konya, 1997.
                 naiblik gibi hizmetler yürütecek donanıma     Konyalı, İbrahim Hakkı. Konya Tarihi. Konya 1964.
                 sahipolmasını sağlıyor ve onların bu alanlarda   Önder, Mehmet. Mevlâna Şehri Konya. Konya, 1962.
                 da istihdam edilmesinin yolunu açıyordu.      Sarıkaya, Yaşar. “Osmanlı Dönemi Konya’sında Medrese
                 Tıp alanındaki eğitim ise, genellikle İstanbul,   Kurucusu ve Patronu Olarak Sufiler ve Âlimler (18.-
                 Edirne ve Bursa gibi belli başlı merkezlerin   19. Yüzyıllar)”. Turkish Studies/Türkoloji Araştırmaları:
                                                               International Periodical forthe Languages, Literature and
                 yanı sıra daha önceden Osmanlı coğrafyasının   History of  Turkish or Turkic II/1 (2007): 162-195.
                 çeşitli bölgelerinde kurulmuş olan Kütahya,   Uzunçarşılı, İsmail Hakkı.Osmanlı Devleti’nin İlmiye
                 Sivas, Kayseri, Divriği, Diyarbakır, Mardin   Teşkilatı. Ankara, 1988.
                 gibi Selçuklu ve beylikler dönemi tıp








                                                            13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20