Page 19 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 19

âriflerin sadece yanlarına taşıdıkları bilgi   doğru uzandılar. Mevcut siyâsî iktidarla
                 birikimleriyle yeni bir bağlamda ve yeni bir   müzâkere içinde Varlık’a küsmeden,
                 tartışma zemini üzerinden varlık kazandı.   dünyadan el-etek çekmeden, gözden ırak
                 Başka bir deyişle, Büyük Selçuklu ve        olmadan ve bir serap-mekân inşa etmeden
                 Harizmşahlar’ın Türkistan ve İran’da ürettiği  mevcut gerçeklikle yüzleştiler. Bunun için
                 itikadi-ilmi-irfani dizgelerin bileşenleri,   hem kelâmi, hem fıkhî hem de irfâni bilgiyi
                 Konya’da, mevcut mahalli ve Dımeşk-         sürekli canlı tuttular ve bu alanlarda yeni
                 Kahire gibi İslam coğrafyasının diğer       eserler telif edip öğrenciler yetiştirdiler.
                 bölgelerinden gelen dizgelerin unsularıyla   İkinciyse hem nakli hem de akli gerçeklik
                 hercümerç edildi, karıldı ve yeniden ifade   kürelerini aynı seviyede ilgilendiren hakikat
                 edildi. Tarih boyunca ilmi açıdan tek bir   krizi. Yukarıda sınırlı sayıda bir kısmına
                 merkezi olamayan İslam temeddünü,           işaret edilen mevcut ilişki ağı içinde hayat
                 zaten, bu tarz girdi-çıktıların ve yeniden   süren isimler, Fahreddin Râzî, Şihâbeddin
                 ifadelendirmelerin yabancısı değildi.       Sühreverdî, İbn Arabî, Nasîruddin Tûsî gibi
                                                             âlim ve âriflerin fikirleri etrafında insanın
                                                             hakikati bilip bilemeyeceğini, gerçekliği
                 Konya’nın İslam-Türk temeddününde           kavrayıp kavrayamayacağını yahut hangi
                 canlı bir ilim havzasına                    yöntemle kavrayabileceğini ve yöntemin
                 dönüştüğünden, fakat çeşitli krizlerin      sınırlarının ne şekilde belirlenebileceğini
                 yaşanması nedeniyle zaman zaman bu          özellikle tartışma konusu kıldılar. Bu
                 canlılığın zayıfladığından bahsettiniz.     sorun etrafında pek çok âlim ve ârif kendi
                 Anadolu Selçuklular dönemi özelinde         felsefî ve irfâni tutumu çerçevesinde cevap
                 Konya’da yaşanan fikri krizleri nasıl       geliştirdi ve eser kaleme aldı. Hiç şüphesiz
                 sistematize edebiliriz?                     bu cevapların farklı alanlarda değişik şekilde
                 Konya ve inşa ettiği ilişki ağı ile ürettiği   formüle edilebilecek yanıtları ayrı yazıların
                 zihniyet ve bu zihniyetin dili, temelde     konusudur. Ancak bu dönemin en aslî
                 iki krizle mücadele etti. Birincisi         sorunuyla ilişkisi içinde düşünüldüğünde,
                 Moğol istilâsı akabinde Türk siyâsî         kaybettiği öz-güveni yeniden kazanmak için
                 hâkimiyetinin çökmesinin ve bu çöküşe       insana iade-i itibar yapılmasını sağlayacak
                 bağlı olarak bir Türk şehri kurma imkânının   insan-i kâmil kavramının hemen her türlü
                 kaybedilmesinin ürettiği kötümser ve        arayışın merkezinde yer aldığı söylenebilir.
                 karamsar, bir tür mistik nihilizm denebilecek
                 ruh iklimi. Yeni bir siyâsî hâkimiyet kurmak
                 ve bu hâkimiyetin temerküz edeceği          Konya için ifade edilen Dârülmülk
                 yeni bir şehir inşa etmek için uğraşılması   vasfını münferit bir şehre mi, yoksa
                 gereken en önemli rakip ise bu ruh iklimin   bilginin dolaşımı bağlamında Anadolu
                 ürettiği inzivacı-uzletci tasavvufî tutumlardı.   Selçuklu şehirlerini kendinde
                 Anadolu’daki âlimler ve ârifler hem mevcut   birleştiren bir merkeze mi hamletmek
                 şehirleri savunmaya devam ettiler hem de    daha doğru olur?
                 yeni şehirlerin inşası için Batı Anadolu’ya   Hiç şüphesiz tüm bu etkinliklerin cereyan








                                                            17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24