Page 21 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 21

“Konya... Oğuzların ilk hakiki sükûnete kavuştuğu
                       şehir. Bursa’ya varan menzil, İstanbul’a akan ırmak.

                    Davud Kayserî’nin su içtiği pınar, Molla Fenârî’nin feyz
                    aldığı kaynak, Şeyh Gâlib’in mirî malı, Dede Efendi’nin

                  nağmelerini devşirdiği hayali. Uluğ Keykubad’ın karargâhı;

                   akıl ve adaletin nizam-ı âleme dönüştüğü, bilgi ve eylemin
                    buluştuğu ilk yer [idi]. Oğuzlar ‘bağdaş kurup’ Konya’yı

                        kurdular; çünkü “şehir kurmak, bağdaş kurmaktı”.







                 Konevî nisbeli âlimler söz konusu           kitabı kaleme aldı. Daha çok İbn Rabva diye
                 olduğunda akla gelen ilk isim               tanınan Nasîruddin Konevî (ö. 1386) Şam’da
                 genelde Sadreddin Konevî oluyor.            doğdu; dil bilimleri, hem furû-i fıkh hem
                 Bahsettiğiniz fikri terkip ve dilin         de usûl-i fıkıh ile özellikle ferâiz alanlarında
                 dolaşımında önemli rol üstlenen ve          uzmanlaştı; daha çok fıkıh alanında eser
                 özellikle nazari ilimlerde Konevî           verdi. Cemâleddin Konevî (ö. 1369) İbnu’s-
                 nisbesiyle öne çıkan başka isimler var      Sarrâc diye bilindi; Hanefî kâdilkudâtı bir
                 mıdır?                                      müderris olarak furû-i fıkh, usûl-i fıkh, hadis
                                                             ve kelam alanlarında çalışmalar yaptı. Hasan
                 Bu çerçevede, bahusus 1300-1400 yılları     Konevî (ö. 1374) ise Kahire’de fakih-müderris
                 arası, yukarıda oldukça kısa özetlenen      olarak hayat sürdü. Hemşerilerinden farklı
                 terkibi ve dili temessül eden Konevî nisbeli   olarak Şâfiî olan Muhammed Konevî (ö.
                 âlimler ve ârifler, Anadolu ile Dımeşk-Kâhire   1357) daha çok fıkıh usulü sahasında tanındı.
                 hattında ‘itikad-ilim-irfan’ birlikteliğinin   Özellik, ünlü dilbilimci ve fakih İbn
                 tecessüm ettiği bu bakış-açısını            Hâcib’in (ö. 1249) Gazzâlî’nin el-Mustasfâ ve
                 yaygınlaştırdılar. İbrahim Konevî, Alâuddin   Seyfeddin Âmidî’nin el-İhkâm’ını dikkate
                 Konevî, Muhammed Konevî, Nasîruddin         alarak telif ettiği Muntehâ’s-sûl ve’l-emel fî
                 Konevî, Cemâleddin Konevî, Hasan Konevî     ilmeyyi’l-usûl ve’l-cedel adlı eseri üzerine bir
                 ve Şemseddin Konevî gibi dilci, mantıkçı,   Şerh kaleme aldı.
                 fakih, mütekellim, sûfî ve dahi müderris
                 olan bu âlim ve ârifler İslam coğrafyasının   Konevî nisbeli bu âlimlerden özellikle iki
                 Maşrığından Mağribine değin etki edecek     tanesi oldukça dikkat çekicidir. Bunlardan
                 bir etkinlik içine girdiler. Mantıkçı, fakih ve   birincisi Şemseddin Konevî’dir (ö. 1386).
                 müfessir İbrahim Konevî (ö. 1322), Hanefî   Hem Hanefî fakihi hem de bir zahit olan
                 bakış-açısını dikkate alarak 6 ciltlik bir fıkıh   Şemseddin Konevî, Konya’daki temel







                                                            19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26