Page 23 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 23

bitirme tezi kabul edilebilecek, Fahreddin   gibi önemli isimlere hocalık eden, hemen
                 Râzî’nin el-Muhassal’ı ile Nasîruddin       her alanda eser veren, Mehmed Birgivî’nin
                 Tûsî’nin bu esere yazdığı Telhîs’den hareketle  et-Tarîkatu’l-Muhammediyye adlı kitabına el-
                 Lubâbu’l-Muhassal fî usûli’d-dîn adlı kelam   Berîkatu’l-Mahmûdiyye adlı önemli bir Şerh
                 eserini hazırlamıştır.                      kaleme alan, Mecelle-i ahkâm-ı adliyye’nin
                                                             külli kaidelerinin kaynaklarından biri olan
                 Her ne kadar idrak ve inşa edici zihniyetinin
                 bahusus 1200-1400 arası faal olduğu         Mecâmiʻul-hakâik adlı bir eser telif eden,
                 söylense de Osmanlı tarihi boyunca, Bâyezîd   mantık sahasında Arâisu’l-enzâr’ı yazan, hem
                 Konevî (ö. 1575), Hâmid Konevî (ö. 1687),   âlim hem ârif, mantıkçı, muhaddis, müfessir
                 İsmail Konevî (ö. 1781), Halîl Konevî (ö.   ve mutasavvıf Ebû Saîd Hâdimî (ö. 1762)
                 1809) ve Abdullah Şükrî Konevî (ö. 1857     de, XVIII. yüzyılda Konya’yı temsil eden
                 civ.) gibi Konya’dan hemen her alanda pek   önemli bir isimdir.
                 çok ad yetişti. Yer yer bu isimler alanlarında
                 çığır açıcı veya öncü isimler oldular. Hiç
                 şüphesiz bu nokta farklı araştırmaların     Sayın hocam çok teşekkür ederiz. Son
                 ve çalışmaların, dolayısıyla yayınların     olarak eklemek istediğiniz bir husus
                 konusudur. Yine de birkaç örnek vermek      var mıdır?
                 gerekirse, mesela, Şeyh Vefâ diye tanınan   Ben teşekkür ederim. Söyleşiyi, 21 yıl önce
                 Muslihuddin Mustafa b. Ahmed el-Konevî      Anlayış dergisinde kaleme aldığım ‘Konya’
                 (ö. 1491), tasavvufî etkisi yanında, Osmanlı   konulu bir yazımın başlangıç cümleleriyle
                 Ülkesi’nde uzun yıllar yaygın olarak        sonlandırabiliriz: “Konya... Oğuzların ilk
                 kullanılan Ruznâme-i Şeyh Vefâ adlı bir devr-i   hakiki sükûnete kavuştuğu şehir. Bursa’ya
                 dâim takvimi hazırladı. Muhammed Konevî     varan menzil, İstanbul’a akan ırmak. Davud
                 (ö. 1524) ise daha çok sûfîlerin, şairlerin,   Kayserî’nin su içtiği pınar, Molla Fenârî’nin
                 ordunun ve bürokrasinin taşıdığı Türkçe’yi   feyz aldığı kaynak, Şeyh Gâlib’in mirî malı,
                 ilme, bahusus uygulamalı astronomiye, ilm-i   Dede Efendi’nin nağmelerini devşirdiği
                 mîkât’a taşıdı. Böylece, Piri Reis, Seydî   hayali. Uluğ Keykubad’ın karargâhı; akıl
                 Ali Reis, Mustafa Muvakkıt, İbn Kemâl,      ve adaletin nizam-ı âleme dönüştüğü, bilgi
                 Kınalızâde, vb. eliyle başlayan XVI. yüzyılda   ve eylemin buluştuğu ilk yer [idi]. Oğuzlar
                 nazari ilimlerdeki Türkçeleştirme hareketine  ‘bağdaş kurup’ Konya’yı kurdular; çünkü
                 yön verdi. Ayrıca İslam temeddününde bir    “şehir kurmak, bağdaş kurmaktı”. Bir
                 benzeri olmayan Mîzânu’l-kevâkib adlı eseri,   meskende sakin olup sükûna varmaktı; iskân
                 yıldızlarla zaman hesabı cetvelleri ve yaklaşık  olunup sükûnete ermekti.
                 çeyrek milyon kaydı içeren tabloları içerir.   Yeni bir ‘varlık-bilgi-değer dizgesi’ inşası
                 Bu eser, astronomik tablolarla zamanı tespit   için, dolayısıyla manevi bir sükûnete ermek
                 etme konusundaki, Osmanlı dönemindeki,      için, Konya Masası’nı yeniden kurmalıyız.
                 en erken ve en önemli katkıyı temsil eder.

                 1701 yılında Konya’da doğan, İsmail
                 Gelenbevî ve İbrahim Gözübüyükzâde









                                                            21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28