Page 68 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 68
Sonuç Kaynakça
İlgi alanlarının farklılığı ve bu alanlardaki Arıkan, Atilla. “Meşşai Gelenek Bağlamında İbn Rüşd
parlak dehası dolayısıyla Bedîüzzamân lâkabı Felsefesinde Rüya”. Divan 15 (2003): 87-125.
verilen isimlerden biri olan Hubeyş’in Bland, Nathaniel. “On the Muhammedan Science of
rüya yorum teorisi incelemeye çalıştık. Bu Tabir, or Interpretation of Dreams”. Journal of the Royal
çalışma sonucunda Hubeyş’in genel olarak Asiatic Society of Great Britain and Ireland, 16 (1856).
İslam rüya yorum geleneklerinden felsefî- Ebû Nasr el-Fârâbî. el-Medînetü’l-fâzıla. çev. Yaşar Aydınlı.
tıbbî yorum geleneği ile dinî-şer’î yorum İstanbul: Litera Yayıncılık, 2018.
geleneğini sentezleyen Farsça bir tabirname Ebû Saîd Hargûşî. el-Bisha¯ra wa’n-Nizâra fî Ta.bîr er-Ru.
yâ. thk. Bilal Orfali ve Lina Jammal. Abu Dhabi: Abu
yazdığını söyleyebiliriz. Yaptığımız inceleme Dhabi Language Centre, 2023.
bizi Hubeyş’in yorum teorisinde tasavvufî Hubeyş et-Tiflîsî. Kâmilu’t-Ta‘bîr. thk. Muhtar Kumeylî.
yorum teorisinin etkisinin hemen hemen Tahran: Miras-ı Mektûb, 1394.
hiç bulunmadığı sonucuna ulaştırmaktadır. İbn Haldun, Ebû Zeyd. Mukaddime. Kâhire: Dârü’l-Fecr
Çeşitli yönlerden öncü bir metin olan Kâmil li’t-Türâs, 2010.
rüya yorumuna ilgi duyan çevrelerde bir İbn Sînâ, Ebû Ali. el-İşârât ve’t-tenbîhât. çev. Muhittin
müracaat kitabı olma hüviyetine sahiptir. Macit-Ali Durusoy-Ekrem Demirli. İstanbul: Litera
Muhtemelen bu özelliği onun alfabetik bir Yayıncılık, 2017.
sıralama izlemesinden ve kendisinden önce İhvânu’s-Safâ. Resâilü İhvâni’s-Safâ ve Hullâni’l-Vefâ. Kum:
yazılmış olan bu alandaki otorite isimler kabul Mektebetü’l-A‘lâmi’l-İslamî, 1988.
edilen kişilerin eserlerinin iyi bir derlemesi Koçindağ, Mansur. “Kâdî Beyzâvî’ye (V. 685 / 1286) Göre
olmasından ileri gelmektedir. Hubeyş’in İlimlerin Tasnifi ve Munîf fî Sinâ’ati’t-Tarîf/Ta’rîfâtü’l-
eserini zayıflatan hususlar ise tabir ilmini ’Ulûm Adlı Eserinin Edisyon Kritiği”. İslam Hukuku
müdevven bir ilmin gereklerine uygun şekilde Araştırmaları Dergisi 26 (2015), 383-404.
tanımlayarak mevzu, mebâdî ve mesâilini Öngören, Reşat. “Books on Dream
ortaya koymamasıdır. Bunun yerine bu Interpreration:Artemidorus and Kutbuttinzade”. Ed.
ilmin faydası ve faziletine dikkat çekmekle Kelly Bulkeley vd. Dreaming in Chiristianity and Islam
içinde. New Jersey: Rutgers University Press, 2009.
yetinmiştir. Bir hekim olması hasebiyle onun Schimmel, Annamaria. Halifenin Rüyaları: İslam’da Rüya
felsefî-tıbbî teorinin ana iddialarına aşina ve Rüya Tabiri. trc. Tûba Erkmen. İstanbul: Kabalcı
olduğunu düşünebiliriz, fakat metinde bu Yayınevi, 2005.
aşinalığın izi çok fazla yer tutmamaktadır. Yakub b. İshâk el-Kindî. Uyku Ve Rüyanın Mahiyeti
Bundan dolayı Hubeyş’in eseri, rüyanın (Felsefî Risâleler içinde). trc. Mahmut Kaya. İstanbul:
ontolojisi ve rüyanın oluşum aşaması ile rüyada Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı, 2015.
etkin organ hakkında yeterli bir açıklama
sunmamaktadır. Bütün bu eksikliklere rağmen
eser iyi bir derleme çalışması olarak rüya
tabirnameleri literatüründen klasik bir eser
olmayı başardığını söylememiz mümkündür.
66