Page 65 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 65
Hz. Peygamber’e dair rivayetleri de bilmelidir. sabırlı, dikkatli ve doğru sözlü olmalıdır.
Ayrıca halk arasında yaygın olan Arap ve Yorum talep eden kişiye karşı nezaketli
Acem meselleri, şiirler, gramer gibi ilimlerde davranmalı ve güler yüz göstermelidir.
de bilgili olmalıdır. Rüyanın doğru anlaşılması Yorumda herhangi bir şekilde yalana
halkın sosyal hayatıyla yakından ilgili başvurmamalıdır.
olduğundan yorumcunun halkın sosyal hayatı Bunun yanı sıra yorumcunun yorum talep
hakkında da malumatının bulunması gerekir. eden kişi hakkında bilgi edinmesi de şarttır.
Tabir ilmi dinî bir ilim olması dolayısıyla Bu nedenle yorumcunun yorum talep eden
Hubeyş yorumcunun ahlâkî yetkinliğini kişi hakkında sorgulayıcı olması ve tahkikat
de önemsemektedir. Bu nedenle ona göre yapması beklenir. Çünkü yorum talep
yorumcu her zaman dili ve gönlü doğruluk edenin kişi hakkındaki bilgiler yorumun
üzere olan ve helâl kazançla hayatını sürdüren gerçekleşmesi konusunda etkilidir. Bu
biri olmak zorundadır. Hubeyş’in bu husustaki bakımdan yorumcu yorum talep eden kişinin
açıklamaları onun İbn Kuteybe’nin eserinde dini, ekonomik durumu, akıl bakımından
zikrettiği hususların özet bir tekrarıdır. yetkinliğini bilmelidir. Bunlardan sonra
Rüya yorumundan anlamayan, cahil birine uyku öncesi ve uyku sırasındaki durumunu
rüyayı yorumlatmanın çeşitli sakıncaları tetkik eder. Ne yediğini ve nasıl uyuduğunu
olduğunu savunanlar vardır. Hubeyş bunun öğrenir. Yorumcuya yorum hususunda aklî
çok doğru olduğunu düşünmez. Çünkü kıyas yapma tavsiyesinde bulunan Hubeyş,
rüyanın kaynağı eğer Allah’ın meleği ise onun yorumcunun rüyada görülen suretleri teker
gösterdiği şeyin herhangi başka bir varlık teker çözümlemesi gerektiğini belirtir.
tarafından yorumlanarak aksine çıkması Yorumcu rüyanın olumlu kısımları içerisinde
söz konusu değildir. Bu konuda bütün âlem ortaya çıkan olumsuz kısmı dikkate
ittifakla aksi yorum yağsa bile rüya onların almamalıdır. Rüyada asıl olan kısım yoruma
yorumuna uygun çıkmayacaktır. Ancak tâbî tutulur. Rüyanın birbiriyle tutarsızlık
filozofların uğurluluk için rüya yorumlatırken içinde bir yapısı varsa bu durumda yorumcu
bu tarz bilgisiz insanlara başvurmamak bunun karışık bir rüya olduğu hükmünü
gerektiğine dikkat çektiklerini de belirtir. Bu verebilir. Eğer yorumcu rüya konusunda bir
bağlamda rüya cahiller, akılsızlar ve buluğa yoruma eremezse bu durumda rüyayı görene
ermemiş çocuklara yorumlatılmamalıdır.
gönlün açık mı yoksa dar mı olduğunu sorması
rüya sahibinin cevabını duyduktan sonra
Rüya Yorumcusunun ve Rüyayı rüyayı buna göre yorumlamalıdır. Eğer rüya
Yorumlatanın Uyması Gereken sahibi herhangi bir şey söylemezse yorumcu
Kurallar da rüyanın yorumunu bilmezse o zaman rüyayı
görenin ismini dikkate alıp rüyayı ona göre
Rüya yorumcusunun bazı özelliklerinin olması yorumlayabilir.
gerekir. Bu özelliklerin bir kısmı yorumcunun
ahlâkî yetkinliği ile ilgilidir. Bu bağlamda Yorumcunun uyması gereken birtakım
yorumcunun düzgün bir kişiliği olan, sükûnet yönergeler bulunduğu gibi yorum talep eden
sahibi ve âlim bir kişi olması gerekir. Ayrıca kişinin de uyması gereken bazı hususlar
63