Page 65 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 65

Hz. Peygamber’e dair rivayetleri de bilmelidir.   sabırlı, dikkatli ve doğru sözlü olmalıdır.
                 Ayrıca halk arasında yaygın olan Arap ve      Yorum talep eden kişiye karşı nezaketli
                 Acem meselleri, şiirler, gramer gibi ilimlerde   davranmalı ve güler yüz göstermelidir.
                 de bilgili olmalıdır. Rüyanın doğru anlaşılması   Yorumda herhangi bir şekilde yalana
                 halkın sosyal hayatıyla yakından ilgili       başvurmamalıdır.
                 olduğundan yorumcunun halkın sosyal hayatı    Bunun yanı sıra yorumcunun yorum talep
                 hakkında da malumatının bulunması gerekir.    eden kişi hakkında bilgi edinmesi de şarttır.
                 Tabir ilmi dinî bir ilim olması dolayısıyla   Bu nedenle yorumcunun yorum talep eden
                 Hubeyş yorumcunun ahlâkî yetkinliğini         kişi hakkında sorgulayıcı olması ve tahkikat
                 de önemsemektedir. Bu nedenle ona göre        yapması beklenir. Çünkü yorum talep
                 yorumcu her zaman dili ve gönlü doğruluk      edenin kişi hakkındaki bilgiler yorumun
                 üzere olan ve helâl kazançla hayatını sürdüren   gerçekleşmesi konusunda etkilidir. Bu
                 biri olmak zorundadır. Hubeyş’in bu husustaki   bakımdan yorumcu yorum talep eden kişinin
                 açıklamaları onun İbn Kuteybe’nin eserinde    dini, ekonomik durumu, akıl bakımından
                 zikrettiği hususların özet bir tekrarıdır.    yetkinliğini bilmelidir. Bunlardan sonra
                 Rüya yorumundan anlamayan, cahil birine       uyku öncesi ve uyku sırasındaki durumunu
                 rüyayı yorumlatmanın çeşitli sakıncaları      tetkik eder. Ne yediğini ve nasıl uyuduğunu
                 olduğunu savunanlar vardır. Hubeyş bunun      öğrenir. Yorumcuya yorum hususunda aklî
                 çok doğru olduğunu düşünmez. Çünkü            kıyas yapma tavsiyesinde bulunan Hubeyş,
                 rüyanın kaynağı eğer Allah’ın meleği ise onun   yorumcunun rüyada görülen suretleri teker
                 gösterdiği şeyin herhangi başka bir varlık    teker çözümlemesi gerektiğini belirtir.
                 tarafından yorumlanarak aksine çıkması        Yorumcu rüyanın olumlu kısımları içerisinde
                 söz konusu değildir. Bu konuda bütün âlem     ortaya çıkan olumsuz kısmı dikkate
                 ittifakla aksi yorum yağsa bile rüya onların   almamalıdır. Rüyada asıl olan kısım yoruma
                 yorumuna uygun çıkmayacaktır. Ancak           tâbî tutulur. Rüyanın birbiriyle tutarsızlık
                 filozofların uğurluluk için rüya yorumlatırken   içinde bir yapısı varsa bu durumda yorumcu
                 bu tarz bilgisiz insanlara başvurmamak        bunun karışık bir rüya olduğu hükmünü
                 gerektiğine dikkat çektiklerini de belirtir. Bu   verebilir. Eğer yorumcu rüya konusunda bir
                 bağlamda rüya cahiller, akılsızlar ve buluğa   yoruma eremezse bu durumda rüyayı görene
                 ermemiş çocuklara yorumlatılmamalıdır.
                                                               gönlün açık mı yoksa dar mı olduğunu sorması
                                                               rüya sahibinin cevabını duyduktan sonra
                 Rüya Yorumcusunun ve Rüyayı                   rüyayı buna göre yorumlamalıdır. Eğer rüya
                 Yorumlatanın Uyması Gereken                   sahibi herhangi bir şey söylemezse yorumcu
                 Kurallar                                      da rüyanın yorumunu bilmezse o zaman rüyayı
                                                               görenin ismini dikkate alıp rüyayı ona göre
                 Rüya yorumcusunun bazı özelliklerinin olması  yorumlayabilir.
                 gerekir. Bu özelliklerin bir kısmı yorumcunun
                 ahlâkî yetkinliği ile ilgilidir. Bu bağlamda   Yorumcunun uyması gereken birtakım
                 yorumcunun düzgün bir kişiliği olan, sükûnet   yönergeler bulunduğu gibi yorum talep eden
                 sahibi ve âlim bir kişi olması gerekir. Ayrıca   kişinin de uyması gereken bazı hususlar







                                                            63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70