Page 60 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 60

onunla hiç karşılaşmamış olmalıdır. Bununla   beyinde itidalin üzerine çıkacak olursa bu
                                   beraber Hubeyş’in Orta Asya tasavvuf          durumda da kişi çok uyur hatta uykuya
                                   geleneğindeki rüya yorumculuğu ile de         doyamaz.
                                   etkileşimi olduğunu düşünmemize yetecek       Hubeyş uykuyu doğal olan ve olmayan
                                   veri yoktur. Zaten kullandığı kaynaklar       şeklinde iki tür olarak tanımlar. Doğal
                                   içerisinde sûfî müelliflere ait herhangi bir   uykunun nedeni beslenmeden ortaya çıkan
                                   metnin bulunmaması da bunu gösterir. En       ısıdır. Bu ısı kişinin uyumasını sağlar. Bu
                                   azından Fars tasavvuf çevrelerinde o dönemde   uyku dolayısıyla beden dinlenir. Doğal
                                   tedavülde olduğunu düşünebileceğimiz          olmayan uyku ise bunun dışında kalan uyku
                                   Hargûşî’nin tabirnamesi muhtemelen            durumlarıdır. Bunlara üç şey kaynaklık
                                   Hubeyş’in ilgisini çekmemiştir. Bu çerçeveye   edebilir: Kan hıltının bozulması, ahlâttan
                                   uygun olarak Hubeyş’in yorum teorisinin ana   herhangi birinin diğerlerine üstün gelmesi ve
                                   unsurlarını aşağıdaki gibi değerlendirmek     ağır yemekler. Uykunun mahiyeti hakkındaki
                                   mümkündür.                                    bu kısa açıklamalarında Hubeyş’in hekimlik
                                                                                 kariyeri öne çıkar. Nitekim bu husustaki

                                   Uykunun Oluşumu                               açıklamaları yukarıda zikrettiğimiz felsefî-
                                                                                 tıbbî teoriyle bağlantılıdır.
                                   Hubeyş rüyanın yorumuna dair görüşlerini
                                   açıklarken öncelikle rüyanın oluşumunun
                                   etkin ögelerinin başında gelen uykuyu         Rüyanın Mahiyeti ve Rüyaların
                                   tahlil eder. Bu bağlamda ileri sürdüğü        Türleri
                                   görüş dönemin tıp ilminin uyku ile ilgili     Hubeyş rüyanın doğasına dair kendi ilgisi
                                   açıklamasının tekrarıdır. Buna göre uykunun   dolayımında bazı açıklamaları olduğu
                                   kaynağı yemeğin hazmı sonucunda vücutta       vardır. Bu bağlamda Hubeyş’e göre rüyanın
                                   ortaya çıkan ter ve buhardır. Yemek           oluşum yeri insanın bedeni değildir. Çünkü
                                   sonrasında bu buhar beyne ulaştığında beyin,   rüyayı gören insanın bedeni değil, canıdır.
                                   duyuları dinlendirir. Bu durum uykunun        Can (Hubeyş bu bağlamda nefs ve ruhun
                                   nedenidir. Uyku durumu bir hastalık değil     can anlamına gelebileceğini düşünür) uyku
                                   aksine bir sağlık belirtisidir. Böylece yorulan   sırasında bedenden çıkıp göğe yükselerek
                                   duyular dinlenerek işlevlerini daha iyi yerine   orada birtakım hususiyetleri görür ya da işitir.
                                   getirebilirler. Uykusuzluk iç ve dış duyarlın   Onları beller ve tekrar bedene döner. Bu
                                   işlevlerini bozar. Bundan dolayı kişinin hasta   açıdan Hubeyş’in rüyanın mahiyeti hakkındaki
                                   olmasına yol açar. Uykusuzluk kadar çok       açıklamasının felsefî-tıbbî teorinin kabataslak
                                   uyumak da kişinin sağlığı açısından zararlıdır.   bir tekrarı olduğu söylenebilir.
                                   Çok uyumak nefsin güçlerinin zayıflamasına
                                   yol açar. Uykunun kaynağı beynin soğuk ve yaş  Ona göre rüyalar olağanüstü bir yapıda
                                   tabiatlı olmasıdır. Uykuyu kaçıran şey beynin   durumlardır. Bundan dolayı o, rüyanın bu
                                   bu doğasının tersi durumlardır. Beyinde       doğasının tuhaflığına dikkat çeker. Ona göre
                                   sıcaklık artacak olursa bu durum uykuyu       bazı rüyalar olağanüstü ve tuhaf durumlardır.
                                   kaçırır. Öte yandan soğukluk ve yaşlık doğaları  Zaman sınırını aşabilirler. Bir kişi rüyasında








                                                                              58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65