Page 56 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 56

bağlamda, İbn Sînâ rüyanın oluşumunda         ve feleklerin nefislerinden kaynaklanan bilgiler
                                   Fârâbî’nin teorisine çoğunlukla benzeyen bir   ise son derece önemlidir. Nefs, uykuda beş
                                   teori ortaya koyar. Onun teorisinde de nefsin   duyusunu kullanmadığından mütehayyile gücü
                                   iç güçlerinden mütehayyile gücü başroledir.   aktif hâle gelir ve yukarıda sayılan etkilere
                                   İbn Sînâ Fârâbî’nin iç duyularla ilgili fazla   açık olur. Bu bağlamda her bir etkiye uygun
                                   üstünde durmadığı meseleleri detaylandırır.   suretler nefs tarafından idrak edilir. Bu rüyalar
                                   Buna göre, rüya, müşterek duyu (hiss-i        içerisinde filozofun özellikle üzerinde durduğu
                                   müşterek) tarafından algılanan ve maddeden    tür fâil sebepten kaynaklanan rüyalardır. Bu
                                   soyutlanmış formların duyusal bir temsili     tür rüyalarda bilgi faal akıldan önce insan
                                   olarak ortaya çıkar. Bu temsil, musavvire ve   aklına aktarılır, oradan da mütehayyile gücüne
                                   mütehayyile diye adlandırılan güç tarafından   ulaşır. Mütehayyile gücü ise kişinin yaratılıştan
                                   oluşturulur. Dolayısıyla rüya içsel bir süreçtir   getirdiği özelliklere göre veya ahlâkî eğitimiyle
                                   ve ma’ânî olarak adlandırılan anlamlardan     ulaştığı yetkinliğe göre bu suretlerin kendisini
                                   hareketle şekillenir. Bu anlamlar, ilk olarak   veya benzerlerini idrak eder. Bu çerçevede İbn
                                   müşterek duyu tarafından birleştirilen bireysel  Sînâ, ahlâkî kemâle sahip bir kişinin metafizik
                                   algılardan, müfekkire tarafından soyutlanarak   etkilere daha açık olduğunu kabul eder. Sadık
                                   hafıza gücüne kaydedilir, ardından musavvire   rüyalar bu tarz kişilere ait rüyalardır.
                                   ve mütehayyile tarafından saklanır.           İbn Sînâ rüya görenleri de bağlama göre
                                   İbn Sînâ’ya göre, rüyada mütehayyile gücü üç   değerlendirerek onlar arasında ayrıma gider.
                                   sebeple harekete geçer. Bunlardan ilki maddî   Ona göre rüya gören insanlar arasında fark
                                   sebep konumundaki ahlâttır. Bedendeki         mütehayyile yetisinin gücünden kaynaklanır.
                                   ahlâtın fazlalık veya eksiklikleri insanın    Zira mütehayyile yetisi bütün insanlarda eşit
                                   mütehayyile gücünü harekete geçirip ilgili    seviyede değildir. Aynı zamanda insanların
                                   konuda rüya görmesine sebep olabilir. İbn     rüyaları mizaçlarının itidaline bağlı olması
                                   Sînâ bedenin sebep olduğu rüyaları adgâsu     dolayısıyla da rüya konusunda eşitlik yoktur.
                                   ahlâm olarak niteler. İkinci sebep nefsin     Buna ek olarak rüyanın görülme vakti de
                                   bâtınî idrak güçleridir. Buna göre kişinin    rüyaların değerini belirler. Bu bağlamda
                                   gündüz meşgul olduğu, düşündüğü, tahayyül     her rüya seher vakti gibi uygun vakitte
                                   ettiği şeyler uyku hâlindeyken nefsin iç      görülmediği için sadık olmayabilir. Öte yandan
                                   güçleri tarafından sürdürülür. Bu durumda     yukarıda zikrettiğimiz üzere ahlâkî yetkinlik
                                   mütehayyile yoluyla nefs, konuyla ilgili      de rüya konusunda bir ölçüttür. Nefslerini
                                   suretleri veya benzerlerini üretir. Bu iki sebep   doğruluğa alıştırmamış, yalancı, kötü düşünce
                                   Galen’in anlayışının devamı gibidir. Ancak    ve kötü niyet sahibi kimselerin rüyaları sadık
                                   rüyanın fâil sebebi denilebilecek olan üçüncü   değildir.
                                   sebep ise metafizik etkiler ve sebeplerdir.   İbn Sînâ’ya göre sadık olsalar dahi her rüya
                                   Bu etkiler ve sebepler ise mufârık akıllar,   açık ve anlaşılır bir yapıda değildir. Rüyanın
                                   felekî nefisler ve feleklerdir. İbn Sînâ, felekler   açık ve anlaşılır olmamasının çeşitli nedenleri
                                   sebebiyle görülen rüyaları gelecekle ilgili bir   vardır. Bu nedenler herkes açısından hemen
                                   uyarı ve gayba dair bir bilgiyi ihtiva etmediği   hemen ortaktır. Söz gelimi ahlâkî açıdan
                                   için dikkate almaz. Öte yandan mufârık akıllar








                                                                              54
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61