Page 54 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 54

demirci, demiri; asker, silahları rüyasında   hekim kimliğine de sahip olan Müslüman
                                   görür. Aynı şekilde, kendisini rüyasında kar   filozoflar ise rüyaların psiko-fizyolojik yönü
                                   ve buzla çevrilmiş olarak gören bir kişi,     olduğu gibi metafizik taraflarının da olduğunu
                                   muhtemelen üzeri örtüsüz yatmaktadır          savunurlar. Bu bağlamda filozoflar, rüyaları
                                   veya yattığı yerin kapısı, penceresi açık     ruhsal boyuta taşıyarak anlamlandırmaya
                                   bırakılmıştır. Dolayısıyla bu rüya, bedeninin   çalışırlar. Bu hususta aralarında tam bir
                                   algıladığı soğuk hissinin doğal bir sonucudur.   mutabakat olduğunu söylemek pek de
                                   Benzer şekilde, rüyasında sıcaklık gören veya   mümkün değildir. Söz gelimi Kindî, Neo-
                                   güneşe maruz kalan bir kişi, uyandığında      Platoncu bir yaklaşımla rüyayı ruhun
                                   kendisini üzerine çok fazla örtü sarılmış     bedenlenmezden önceki durumunda bildiği
                                   olarak bulur. Ya da acıyla bağırıyorsa ve     fakat bedene girince unuttuğu şeyleri
                                   uyandığında gerçek fiziksel bir acı çekiyorsa,   hatırlama faaliyeti olarak yorumlar. Dolayısıyla
                                   bunlar da doğal bir nedene dayanmaktadır.     Kindî’ye göre rüya mâkûlâtın hatırlanmasıdır.
                                   Bu tarz rüyalar hekimlerin teorisi açısından   Bir diğer Müslüman filozof olan Fârâbî’nin
                                   yorumlanmaya uygun değildir.                  rüya teorisi ise Kindî’nin teorisinden farklıdır.
                                                                                 Ona göre rüya Kindî’nin söylediği gibi
                                   Rüyanın ikinci kaynağı ise insandaki hıltlardır
                                   ve psikolojik tarafı ağır basar. Beden sıvılarının   yalnızca mâkûlatın hatırlanması anlamına
                                   etkisiyle oluşan rüyalar sağlık açısından bir   gelmez. Aksine rüyalar duyusal tikeller ve
                                   hekime oldukça faydalıdır. Çünkü bu anlamda   mücerret akledilirlerle ilgili olabilirler. Fârâbî,
                                   bu türden rüyalar hastanın sağlık durumunu    rüya teorisinin merkezine mütehayyile gücünü
                                   tehdit eden unsuru tespite yol açan veriler   yerleştirir. Bu güç kendisine etki eden etkenler
                                   sunmaktadır. Bu bağlamda uyku sırasında       çerçevesinde rüyayı oluşturmaktadır.
                                   meydana gelen suretler, insanın mizacındaki   Bu bağlamda kabaca Fârâbî’nin rüyaları psiko-
                                   etkin hıltı gösteren işaretler sayılır. Safra   fizyolojik ve metafizik olmak üzere iki ana
                                   hıltının egemen olduğu kişi, rüyasında her    gruba ayırdığı söylenebilir. Bunların ilki Galen
                                   şeyin ateş, lamba, mum ve sıcaklık olduğunu   tıbbının öngördüğü şekilde insan bedenini
                                   görür; Sevdâ hıltının egemen olduğu           oluşturan ahlâtın mizacı, duyu verileri,
                                   Melankolik mizaçlı kişiler ise karanlık,      düşünme ve istek gücünün mütehayyile ile
                                   yılanlar, akrepler ve zehirli nesneler gibi   işbirliğinin sonucudur. Bu tür psiko-fizyolojik
                                   korkularla mücadele eder; Balgam veya mâî     temelli rüyalar, insan bedeninin ve idrak
                                   mizaçlı kişiler ise nehirler, denizler, kar, nem,   güçlerinin, uyku sırasında fonksiyonlarına
                                   buz ve su görür; Kan hıltının egemen olduğu   devam etmeleri sonucunda mütehayyilede
                                   Demevî/Sanguin mizaçlı kişi ise bahçeler,     oluşurlar. Dolayısıyla bu tür rüyalarda insan
                                   çimenlikler, meyve bahçeleri ve hoş kokulu    günlük hayattaki tecrübelerini, şuuru aktif
                                   otlar gibi zevk ve keyif verici şeyler görür; ya   değilken devam ettirmektedir. Fârâbî bu
                                   da benzer bir ilişkiyle kanama, hacamat ve    tür rüyalardan kategorik olarak ayrı bir rüya
                                   kanla ilgili nesneler görür. Bu, rüya ve yorum   türünden daha bahseder. Bu tür rüyada faal
                                   teorisi Hipokrat’ın teorisiyle aynıdır.       akıl ve mütehayyile gücü işbirliği içindedir.
                                                                                 Buna göre mütehayyile, tıbbî rüyada olduğu
                                   Aynı zamanda İbn Sînâ ve İbn Rüşd gibi
                                                                                 üzere yalnızca duyusal olgularla sınırlı kalmaz,







                                                                               52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59