Page 52 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 52

sahiptir. Hükümdarlar ise sıradan insanlara   görülen sembollerin neye karşılık geldiği ile
                                   nazaran bu konuda daha güçlü motivasyonlara   ilgili irili ufaklı çok sayıda eser yazılmıştır.
                                   sahiptirler. Birçok kültürde ve tabiî ki, İslami   Rüya yorumu ilmine karşı duyulan ilgi,
                                   gelenekte dünyayı ya da bir ülkeyi bütünüyle   hemen hemen bütün entelektüel çevrelere
                                   etkileyecek büyük çaplı ve önemli olayların,   yayılmıştır. Bundan dolayı rüya tabirine
                                   yeni ve güçlü hanedanlıkların yükselişinin    dair eserler, tek bir dünya görüşüne bağlı
                                   ve dünyayı devrim ve fetihlerle sarsacak      yorum teorisinin ürünü değillerdir. Aksine
                                   şahsiyetlerin doğumunun çoğu zaman rüyalar    önümüzde farklı dünya görüşleri ve farklı ilmî
                                   aracılığıyla önceden haber verildiği düşünülür.   geleneklere mensup yazarların farklı yorum
                                   Bunlara ek olarak birçok hükümdar ya da       ve rüya teorileri bağlamında ürettikleri geniş
                                   hanedan hükmetme erkini metafizik bir         bir literatür vardır. Yorum teorileri, rüyanın
                                   kaynağa dayandırma eğilimindedir. Küresel     mahiyeti, doğası rüyaların anlamları vb. gibi
                                   ya da ülkesel çapta büyük olayların önceden   rüya ile alakalı meseleleri birbirinden oldukça
                                   bilinmesini sağlaması ve hükümdarlık erkinin   farklı şekilde açıklarlar. Bu açıdan rüya
                                   tespitinde önemli yardımcı unsurlardan biri   yorum edebiyatı üç büyük ana teori etrafında
                                   olması dolayısıyla en bilge hükümdarların     teşekkül etmiştir. Bunların ilki kuşkusuz
                                   bile kararlarını güçlü bir şekilde etkilediğine   ki, İslam rüya yorumculuğunun ana rahmi
                                   inanılan rüya gibi bir olgunun, dikkatleri    diyebileceğimiz dinî-şer’î yorum teorisidir.
                                   üzerine çekmesi ve bu alanın uzmanlarına      Bu teori din âlimleri ve özellikle de Ehl-i
                                   ihtiyaç duyulması ve bu sanatın geliştirilerek   Hadis geleneği mensupları tercih etmişlerdir.
                                   bunu yapacak olanların teşvik edilip          Hadis kaynaklarında rüyalar ile ilgili çok
                                   ödüllendirilmesi şaşırtıcı değildir. Bu nedenle,   sayıda hadisin rivayet edilmesi, rüyanın
                                   tıpkı Babil ve Asur yöneticilerinin yanındaki   öncelikli olarak hadis âlimleri ve diğer dinî
                                   Keldani bilginler veya Makedonyalı Büyük      ilim disiplinlerine mensup âlimler nezdinde
                                   İskender’in Telmessoslu kâhini Aristander     dikkat çeken bir olgu olmasına ve mahiyetinin
                                   örneğinde olduğu gibi rüya tabircilerinin     tartışılmasına yol açmıştır. Bunların rüya
                                   başta halifeler olmak üzere Müslüman          hakkındaki görüşleri büyük ölçüde dinî
                                   hükümdarların saraylarında büyük itibar       nasslar ekseninde şekillenir. Bu yorum
                                   gördükleri kesindir.                          teorisine göre rüya, Allah tarafından uyanık

                                   Bütün bu saiklerin etkisiyle toplumun her     kişinin kalbinde olduğu gibi, uykudaki kişinin
                                   kesiminin ilgisine mazhar olan rüya yorumu    kalbinde yaratılan ve geçmişte gerçekleşmiş
                                   pratiği, siyasetin de desteğiyle beraber İslam   yahut ileride gerçekleşecek şeyler için işaret
                                   ilim geleneğinde kendisine yer bulmuş ve      olan suretlerdir. Rüyadaki suretler Allah
                                   ilmu’t-ta‘bîr, ilmu’t-ta‘bîri’r-ru’yâ, ilmu’r-  tarafından uyuyan kişiye gösterilmektedir.
                                   ru’yâ, ilmu’l-ibâra gibi adlarla anılan bir bilim   Bununla beraber insanlar bunlardaki hikmet
                                   olarak onurlandırılmış ve kısa süre içerisinde   ve esrarı tam olarak anlamaktan âcizdirler.
                                   rüyanın tanımı, doğası, rüyaların türleri,    İnsanların uykuda gördükleri suretler menâm
                                   rüya görenlerin kısımları, rüyanın vakitleri,   olarak isimlendirilirler. Ancak menâmın hepsi
                                   yorumun ana ilkeleri, yorumcunun ve yorum     rüya olarak adlandırılmaz. Bunun nedeni
                                   talep edenin yapması gerekenler ve rüyada     aslında bu geleneğin rüya tasnifiyle ilgilidir.








                                                                              50
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57