Page 51 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 51

Esmâ bint. Ebî Bekir’den almıştır. Rüya       önem, bir süre sonra bu pratiğin bir ilim dalına
                 tabiri konusunda büyük bir şöhrete erecek     dönüşmesini yol açmıştır. Bu nedenle kısa süre
                 isimlerden İbn Sîrîn ise Saîd b. Müseyyeb’in   içinde özellikle Abbasî dönemi başlarından
                 bu konudaki ardılı kabul edilir.              itibaren, rüya yorumculuğu geleneğine ait
                                                               çeşitli metinlerin entelektüel muhitlerde
                 Rüya tabiri, İslam’ın Semitik mirasının
                 özgün kültürel unsurlarından biridir. Nitekim   tedavüle girdiği görülür. Daha sonraları bu
                 Cahiliyye Devri’nin duyu üstü tecrübelere     rüya yorum metinleri çeşitli derlemelere dâhil
                 dair kayıtlarında önemli bir yer tutan kehânet   edilmiş veya bazı önemli yorum klasiklerinin
                 olgusunun muhtevasında rüya yorumculuğu da    içinde özümseniştir. Bu derlemelerin yanı
                 vardır. Cahiliyye toplumunda rüya duyu üstü   sıra, hemen her edebi türün içine dağılmış
                 dünya ile irtibat yollarından biri sayılmaktaydı   sayısız rüya anlatısı da bulunmaktadır. Ancak
                 ve hemen herkes bu hususta müşterekti.        rüya gibi bireysel deneyimlere dair bir olgu ve
                 Bunun yanı sıra görülen rüyaların anlamları da   bunlar hakkındaki birtakım sezgisel yorumlar
                 merak ve ilgi konusuydu. Cahiliyye Devri’nde   nasıl sistematik bir ilim disiplini haline
                 bazı isimler gördükleri rüyalarla bazı kararlar   gelmiş ve kısa sürede klasik metinler üretecek
                 alırlar veya görülen rüyaların yorumlanması   yetkinliğe kavuşmuştur? Bu sorunun cevabını
                 için büyük çabalar sarf edilirdi. Bu konuda   vermek Ortaçağ İslam dünyasında rüya
                 kâhinlerin ve Ehl-i Kitâb’a mensup bazı       yorumculuğunun bir bilim olarak şekillenme
                 ruhbanların saygın bir konumda oldukları      sürecini anlamaya bağlıdır.
                 görülmektedir. Nitekim İslam öncesi           İslam rüya yorum geleneğinin pratikten
                 dönemin öne çıkan kâhinlerinden hilkat        teoriğe geçiş süreci ve bu pratiğin bir ilim
                 garibesi görünümlü Satih ve Şıkk’ın rüya tabiri  disiplini hâlini alması, toplumun bütün
                 sanatındaki maharetleri onların dikkat çekici   kesimlerini yakından ilgilendiren bir olgudur.
                 özellikleri arasında sayılmaktadır. Bu iki kâhin   Abbâsî döneminde yazılmış bir eserde o
                 bu husustaki şöhretleri nedeniyle Arabistan’ın   dönemlerde yaşayan yedi bin beş yüz rüya
                 vassal devletlerinin hükümdarlarına dahi      tabircisinden bahsedilir. Bu sayı abartılı bile
                 danışmanlık hizmeti veriyorlardı. Rüya tabiri   olsa toplum nezdinde rüya yorumculuğunun
                 geleneğine ait bu Semitik miras, İslam’ın ilk   ne kadar popüler olduğunu gösterdiği açıktır.
                 yüzyılından itibaren komşu kültürlerden de    Bununla beraber rüya yorumu pratiğinin bir
                 çeşitli unsurları bünyesine dahil etmiştir. Bu   ilim olarak inşa süreci, büyük ölçüde sıradan
                 konuda en çok katkı sağlayan kültür antik     halkın su götürmez ilgisinin çok ötesindeki
                 Yunan felsefe geleneğine ait kültürdür. İslam   güçlü dinamikler sayesinde gerçekleşmiştir.
                 rüya yorum geleneği bu Semitik miras içinde   Bu dinamiklerin tahlilini yapmak bu yazının
                 mayalanan Yunan felsefesine ait unsurlar      sınırlarını fazlasıyla aşar. Bundan dolayı bu
                 ile zenginleşerek Arap-Müslüman rüya          dinamiklerin tahliline yönelmeksizin rüya
                 yorumu geleneğini inşa etmiş ve bu hususta    tabiri pratiğinin bir ilim disiplini hâlini
                 başka hiçbir medeniyetin ulaşamadığı bir      almasındaki en güçlü dinamiğin siyaset
                 seviyeye erişmiştir. Bu bağlamda İslam öncesi   olduğunu belirtmekle yetiniyoruz.Her insan
                 Arabistan’ının kültürel kodlarında ve İslam’ın   kader hakkında ilâhî planı bilme arzusuna
                 ilk dönemlerinde rüyalara atfedilen bu büyük   ve geleceği tahmin etmeye yönelik meraka








                                                            49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56