Page 50 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 50
Hubeyş Tiflîsî, Hz. Yûsuf’un rüya yorumlama bilgisine sahip eserlerde rüya yorumu müstakil bâb başlığı
Medhalu’n-Nucûm, Fâtih olduğu ve bu yeteneğin kendisine öğretildiği olarak karşımıza çıkar. Bu başlık altında
Sultan Mehmed için bildirilirken (Yûsuf 12/6, 21), Hz. İbrâhim, sahâbenin ve Hz. Peygamber’in gördüğü
hazırlanan müzehhep Ya‘kub ve Yûsuf’un gördükleri rüyaları tabir rüyalar ile Hz. Peygamber’in rüya yorumlarına
nüsha, Nuruosmaniye ederek bu doğrultuda hareket ettikleri de dair rivayetler derlenmiştir. Bunun yanı
2803, Güneş tutulması anlatılır (Yûsuf 12/4-6; Sâffât 37/102). Özellikle sıra hadis kaynakları Hz. Peygamber’e
çizimi Hz. Yûsuf’un hem kendi rüyasını babası ilk vahyin sâlih rüya şeklinde gelmesine
Ya‘kub’un yorumlaması hem de zindanda de dikkat çekerek rüyaların dini bir yönü
iki gencin ve Mısır kralının rüyalarını tabir olduğu düşüncesini güçlendirdiler. Bütün
etmesi, rüya yorumunun kutsal metinlerde yer bu gerekçeler dolayısıyla daha İslam’ın ilk
alan en dikkat çekici örneklerindendir (Yûsuf yüzyılından itibaren rüya yorumu konusunda
12/6, 36-37, 41-49, 100). otorite hâline gelen isimler ortaya çıkar.
Hadis kaynaklarında da rüya tabirine geniş Sahâbe içerisinde rüya tabirine en vakıf
yer verildiği görülür. Özellikle Câmi‘ türü isimler Hz. Ebû Bekir ve kızı Esmâ’dır. Tâbiîn
neslinden Saîd b. Müseyyeb rüya tabiri ilmini
48