Page 64 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 64

bu gibi şahıslar rüyalarında kan aldırma ve hoş   dikkate alınmalıdır. Bu hususta göz önünde
                                   kokulu şeyler, eğlence ve mutluluk görürüler.   bulundurulması gereken önemli noktalar
                                   Bedenleri de bu açıdan daha etli olur. Bundan   rüya sahibinin dini, cinsiyeti, dili, mesleği,
                                   dolayı bu şahısta kan hıltının egemen olduğu   sosyal ve medeni durumu, rüyanın görülme
                                   belli olur. Bu mizaçtaki kişilerin rüyaları   vakti, rüyadaki olayların gerçekleştiği zaman,
                                   dikkate alınır.                               yer ve şekil ile rüyanın yorumcuya anlatılma
                                                                                 vakti, yeri ve ortamı gibi hususlardır.
                                                                                 Zaman ve yer yalnızca rüyanın kendisinin
                                   Hubeyş’e Göre Yorum İlmi                      gerçekleştiği anla ilgili değil, aynı zamanda
                                   Hubeyş’e göre rüya yorum ilmi olan tabir ilmi   rüyada sunulan imgelerle de ilgilidir. Bütün bu
                                   herkesin ihtiyaç duyduğu bir ilim dalıdır. Bu   durumlar rüyanın yorumunu etkileyecek ana
                                   bağlamda büyük bir önemi haiz olup şerefli bir   faktörlerdir.
                                   ilimdir. Bu konuda onun üstünlüğü ise yorum   Hubeyş rüyaların tersine yorumlanması
                                   ilminin kaynağı ile ilişkilidir. Nitekim Hubeyş   gereken durumları örneklendirir. Genel
                                   rüya yorumculuğu ilmini ilâhî bir kaynağa     olarak o, rüya yorumu hususunda ters bir
                                   dayandırır. Bu hususta Hubeyş’in, rüyayı      yöntem izlemez. Daha çok doğrudan bir
                                   dinî-şer’î yorum teorisinde de ifade olunduğu   yaklaşım izler. Rüyalar uğurlu veya uğursuz
                                   üzere anladığı söylenebilir. Nitekim o da bu   olabilirler. Bu hususta rüyayı görenlerin
                                   teorinin ifade ettiği gibi rüyayı nübüvvetle   isimleri de önemlidir. Rüyayı görenin ismi
                                   ilişkilendirecek ve onu nübüvvetin kırk altı   iyilik, güzellik, olumluluk anlamı içeren bir
                                   cüzünden biri kabul edecektir. Peygamberliğin  kelime ise bu durumda rüya uğurlu ve hayırlı
                                   bitmesinden dolayı insanların ilâhî irtibat   bir yorumla yorumlanır. Kötü bir isim sahibi
                                   kanalının rüya üzerinden tahakkuk etmesi      ise bu durumda rüya olumsuz ve uğursuz kabul
                                   ile ilgili hadisleri de bu hususla ilişkili   edilerek buna göre yorumlanır. Ayrıca rüyada
                                   olarak kullanan Hubeyş, ayrıca Kur’ân’da      görülen bazı semboller de uğurluluk ya da
                                   peygamberlerin rüyalarından bahsedilmesini    uğursuzluk işareti sayılmıştır. Kendi durumu
                                   örnek olarak gösterir. Rüyanın nübüvvetle     ile ilgili rüya görmek üzere uyuyan (istihâre)
                                   ilişkisi onu dinî-şer’î açıdan önemli bir     kişinin rüyasında gördüğü şeyin hayırlı
                                   konuma yükseltmesi nedeniyle rüya yorumu      olarak mı yoksa şerli olarak mı yorulacağı bu
                                   ilminin de önemli bir ilim dalı olduğunu      sembollerin görülmesine göre yorumlanır.
                                   belirten Hubeyş, yorum ilminin bizzat Allah   Rüya yorumcusu yorum yaptığı sırada dış
                                   tarafından Hz. Yusuf’a öğretilmesini de bu    dünyaya baktığında gözüne ilişen şeyler de
                                   hususta bir kanıt olarak sayar. Bu bağlamda   yorumun parçası sayılmıştır.
                                   Hubeyş’in rüya yorum ilmini bir dinî ilim gibi
                                   düşündüğü söylenebilir.
                                                                                 Kimler Rüya Yorumlayabilir?

                                   Rüya Yorumunda Etkin Faktörler                Hubeyş’e göre rüya yorumcusu olmak
                                                                                 birtakım ön bilgilere sahip olmayı gerekli
                                   Hubeyş’in rüya yorum teorisine göre           kılar. Buna göre yorumcunun Kur’ân tefsiri
                                   rüyalar yorumlanırken birtakım faktörler      ilmini bilmesi önceliklidir. Bunun yanı sıra








                                                                              62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69