Page 64 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 64
bu gibi şahıslar rüyalarında kan aldırma ve hoş dikkate alınmalıdır. Bu hususta göz önünde
kokulu şeyler, eğlence ve mutluluk görürüler. bulundurulması gereken önemli noktalar
Bedenleri de bu açıdan daha etli olur. Bundan rüya sahibinin dini, cinsiyeti, dili, mesleği,
dolayı bu şahısta kan hıltının egemen olduğu sosyal ve medeni durumu, rüyanın görülme
belli olur. Bu mizaçtaki kişilerin rüyaları vakti, rüyadaki olayların gerçekleştiği zaman,
dikkate alınır. yer ve şekil ile rüyanın yorumcuya anlatılma
vakti, yeri ve ortamı gibi hususlardır.
Zaman ve yer yalnızca rüyanın kendisinin
Hubeyş’e Göre Yorum İlmi gerçekleştiği anla ilgili değil, aynı zamanda
Hubeyş’e göre rüya yorum ilmi olan tabir ilmi rüyada sunulan imgelerle de ilgilidir. Bütün bu
herkesin ihtiyaç duyduğu bir ilim dalıdır. Bu durumlar rüyanın yorumunu etkileyecek ana
bağlamda büyük bir önemi haiz olup şerefli bir faktörlerdir.
ilimdir. Bu konuda onun üstünlüğü ise yorum Hubeyş rüyaların tersine yorumlanması
ilminin kaynağı ile ilişkilidir. Nitekim Hubeyş gereken durumları örneklendirir. Genel
rüya yorumculuğu ilmini ilâhî bir kaynağa olarak o, rüya yorumu hususunda ters bir
dayandırır. Bu hususta Hubeyş’in, rüyayı yöntem izlemez. Daha çok doğrudan bir
dinî-şer’î yorum teorisinde de ifade olunduğu yaklaşım izler. Rüyalar uğurlu veya uğursuz
üzere anladığı söylenebilir. Nitekim o da bu olabilirler. Bu hususta rüyayı görenlerin
teorinin ifade ettiği gibi rüyayı nübüvvetle isimleri de önemlidir. Rüyayı görenin ismi
ilişkilendirecek ve onu nübüvvetin kırk altı iyilik, güzellik, olumluluk anlamı içeren bir
cüzünden biri kabul edecektir. Peygamberliğin kelime ise bu durumda rüya uğurlu ve hayırlı
bitmesinden dolayı insanların ilâhî irtibat bir yorumla yorumlanır. Kötü bir isim sahibi
kanalının rüya üzerinden tahakkuk etmesi ise bu durumda rüya olumsuz ve uğursuz kabul
ile ilgili hadisleri de bu hususla ilişkili edilerek buna göre yorumlanır. Ayrıca rüyada
olarak kullanan Hubeyş, ayrıca Kur’ân’da görülen bazı semboller de uğurluluk ya da
peygamberlerin rüyalarından bahsedilmesini uğursuzluk işareti sayılmıştır. Kendi durumu
örnek olarak gösterir. Rüyanın nübüvvetle ile ilgili rüya görmek üzere uyuyan (istihâre)
ilişkisi onu dinî-şer’î açıdan önemli bir kişinin rüyasında gördüğü şeyin hayırlı
konuma yükseltmesi nedeniyle rüya yorumu olarak mı yoksa şerli olarak mı yorulacağı bu
ilminin de önemli bir ilim dalı olduğunu sembollerin görülmesine göre yorumlanır.
belirten Hubeyş, yorum ilminin bizzat Allah Rüya yorumcusu yorum yaptığı sırada dış
tarafından Hz. Yusuf’a öğretilmesini de bu dünyaya baktığında gözüne ilişen şeyler de
hususta bir kanıt olarak sayar. Bu bağlamda yorumun parçası sayılmıştır.
Hubeyş’in rüya yorum ilmini bir dinî ilim gibi
düşündüğü söylenebilir.
Kimler Rüya Yorumlayabilir?
Rüya Yorumunda Etkin Faktörler Hubeyş’e göre rüya yorumcusu olmak
birtakım ön bilgilere sahip olmayı gerekli
Hubeyş’in rüya yorum teorisine göre kılar. Buna göre yorumcunun Kur’ân tefsiri
rüyalar yorumlanırken birtakım faktörler ilmini bilmesi önceliklidir. Bunun yanı sıra
62