Page 73 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 73

reîsü’l-etıbbâ olarak görev yapmış olması ya da  Kılıçarslan nâsıru emiri’l-müminîn” ifadesi
                 en azından tıp medresesinde müderris olarak   yer almakta olup bu açıkça I. Keykubad’a
                 teorik katkı sağlamış olması muhtemeldir.    işaret etmektedir. I. Keykubad, 4 Şevval
                 Ancak, bu konuda açık bir kayıt yoktur.      634/31 Mayıs 1237 tarihinde vefat ettiğine göre,
                                                              651/1253 yılında vefat eden Necmeddin en-
                 Üçüncüsü, İbn Sînâ’nın el-Kânûn adlı eseri,
                 tıbbın teorik alanında büyük bir otorite kabul   Nahcuvânî’nin, eseri, hayattayken ona ithaf
                 edilmiş ve üzerine birçok şerh yazılmıştır.   etmesi mümkündür. Ayrıca metindeki nesep
                 Bu gelenekte önemli yere sahip olan şerhler   bilgisi, III. Keykubad’a değil, I. Keykubad’a
                 arasında İsrâilî (ö. 594/1198), İbnü’t-Tilmîz   aittir. III. Keykubad’ın babası Ferâmurz,
                 (ö. 560/1165), Mısrî (ö. 618/1221), Bağdâdî (ö.   dedesi ise II. İzzeddin Keykâvus’tur. Buna
                 629/1231), Hûnecî (ö. 646/1248) ve Cîlî (ö.   karşılık, ithaf metninde geçen “Keykubâd
                 641/1244) gibi âlimlerin çalışmaları vardır.   b. Keyhüsrev b. Kılıçarslan” I. Keykubad’ın
                 Nahcuvânî de bu eserini, Râzî’nin Şerhu’l-   silsilesidir. Üstelik I. Keykubad tam da ithaf
                 Kânûn’unda dile getirdiği sorunları bu gelenek   metninde geçtiği gibi “el-Melikü’l-mansûr
                 içerisinde kalarak çözmek amacıyla kaleme    Alâüddevle ve’d-dîn Nâsıru emîri’l-müminîn”
                 almıştır. Tıbba ilgisi bilinen ve her sultan   unvanlarını kullanıyordu.
                 gibi bir tabibe ihtiyaç duyan I. Keykubad’a   İkinci olarak, makalede, Ayasofya 3545
                 bu eserini ithaf ederek onun himayesine      numaralı nüshanın “başında” bulunan
                 girmeyi amaçlamıştır. Ancak, Nahcuvânî’nin   ismin net olarak okunamadığı için eserin
                 I. Keykubad ile olan ilişkisine dair bu ithaf   Necmeddin en-Nahcuvânî’ye ait olmadığı
                 dışında herhangi bir kayıt yoktur.           iddia edilmektedir. Silinen kısım “zahriye”
                                                              sayfasındadır; ama metindeki isim çok
                                                              açıktır ve kolayca okunmaktadır. Diğer
                 Hallu Şükûk Kimin Eseri? Bir                 nüshalardaki ifadelerle de uyumlu olarak
                 Hatanın Tashihi                              metinde “Necmeddin Ahmed b. Ebîbekir b.
                                                              Muhammed en-Nahcûvânî” ismi geçmektedir.
                 İbrahim Yemenli bir makalesinde Hall adlı    Necmeddin ve Ekmeleddin’in babalarının
                 tıp eserinin Ekmeleddin Ahmed b. Ebî Bekir   adı aynı olsa da dedelerinin adları farklıdır:
                 b. İbrâhim en-Nahcuvânî’ye ait olduğunu      Necmeddin’in dedesi Muhammed iken
                 savunarak beş gerekçe öne sürmektedir.       Ekmeleddin’in dedesi İbrahim’dir. Bu açık
                 Ancak bu eser gerçekte Necmeddin en-         fark, eserin Necmeddin’e ait olduğunu
                 Nahcuvânî’ye aittir ve Yemenli’nin ileri     göstermektedir.
                 sürdüğü gerekçeler hatalıdır.
                                                              Üçüncü olarak, makalede Ekmeleddin’in
                 Öncelikle, makalede eserin 702/1302 yılında   bir tabip olarak tanındığı, Necmeddin’in ise
                 vefat eden III. Alâeddin Keykubad’a          tabip kimliği olmadığı öne sürülmektedir.
                 sunulduğu, dolayısıyla 651/1253 yılında vefat   Ekmeleddin’in sarayda hekimlik yaptığı,
                 eden Necmeddin en-Nahcuvânî’ye ait           “tabip” diye bilindiği ve XIII. yüzyılın
                 olamayacağı iddia edilmektedir. Ancak bu bilgi   ikinci yarısında Alâeddin darüşşifasında
                 yanlıştır. Eserin ithafında “Alâü’d-dünyâve’d-  reîsületibbalık yaptığı doğrudur. Ancak
                 dîn…Ebü’l-Feth Keykubâd b. Keyhüsrev b.








                                                            71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78