Page 74 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 74

Necmeddin’in tabip olarak tanınmadığı         çok zor bir ihtimaldir. Üçüncüsü klasik dış
                                   doğru değildir. Necmeddin Anadolu’da daha     kaynaklar, eserin Necmeddin’e ait olduğunu
                                   çok kadı, bilge ve vezir kimliğiyle meşhur    doğrulamaktadır. Örneğin Kutbuddin eş-
                                   olsa da Hall’i okuyan Kutbüddin eş-Şîrâzî,    Şîrâzî (ö. 710/1311) gençliğinde Râzî’nin
                                   onun aynı zamanda bir tabip olduğunu bizzat   ve onun takipçilerinin el-Kânûn şerhlerini
                                   ifade etmektedir. Şîrâzî gibi tıp konusunda   okuduğunu belirtir ki bunlar arasında Hallde
                                   otorite olan bir müellifin tanıklığı bu noktada   vardır. Şîrâzî bundan sonra başka ülkelere
                                   yeterlidir.                                   seyahat ederek başka şerhler de okuduğunu
                                                                                 belirtir. Bu ifadeler eserin Ekmeleddin’e ait
                                   Son olarak, makalede genel tavırları itibarıyla
                                   Râzî’ye eleştirel yaklaşan kişinin Necmeddin   olması durumunda kronolojik uyuşmazlık
                                   değil, Ekmeleddin olduğu ve bu nedenle        ortaya çıkarır. 634/1236 yılında doğan Şîrâzî,
                                   Hall’in Ekmeleddin’e ait olması gerektiği     çağdaşı ve neredeyse yaşıtı olan Ekmeleddin’in
                                   ileri sürülmektedir. Öncelikle Necmeddin’in   eserini değil, Necmeddin’in 634/1237’den önce
                                   felsefî tutumu hakkında yeterli araştırma     sultana sunulan eserini okumuştur. Üstelik
                                   yapılmış değildir. Necmeddin kendi şerhinde   bunu belirtirken Necmeddin’in lakabını,
                                   hem İbn Sînâ’nın metnini hem de Râzî’nin      tam adını ve nisbesini eksiksiz bir şekilde
                                   şerhini eleştirdiğini açıkça belirtmektedir   zikretmiştir. Tüm bu veriler ışığında Hall’in
                                   (tezyîfumâfi’l-kitâbi’l-İşârât ve şerhihi). Ayrıca,   Necmeddin’e ait olduğu kesin bir şekilde
                                   Râzî’ye yönelik eleştiriler, Necmeddin’in     ortaya çıkmaktadır.
                                   yaşadığı dönemde yaygın bir felsefî eğilimdi
                                   ve o da bu eleştirel gelenek içinde yer       Hall’in Yöntemi ve Temel Özelliği
                                   almaktaydı. Onun hem fıkıh hem felsefe hem
                                   de tıp alanında Râzî’ye yönelik eleştirileri   İbn Sînâ’nın el-Kânûn adlı eseri beş kitaptan
                                   bunu göstermektedir.                          oluşan kapsamlı bir tıp ansiklopedisidir. Bu beş
                                                                                 kitap fen, ta‘lîm, cümle ve fasıl başlıkları altında
                                   Sonuç olarak Yemenli’nin gerekçeleri          ayrıntılı hale getirilmiştir. Râzî’nin şerhi, el-
                                   hatalıdır. Hall’in gerçek müellifi Ekmeleddin   Kânûn’un ilk kitabına yönelik derinlemesine
                                   değil, Necmeddin en-Nahcuvânî’dir. Hall’in    bir açıklama, analiz ve eleştiri niteliği taşır.
                                   Necmeddin’e ait olduğu konusunda herhangi     Nahcuvânî’nin eseri ise yalnızca belirli
                                   bir şüphe kalmamakla birlikte bu aidiyeti dört   fasıllara, Râzî’nin cümlelerini düzenlemeye
                                   somut delille de destekleyebiliriz:
                                                                                 ve eleştirilerine yanıt vermeye odaklanır. Bu
                                   Öncelikle tüm nüshaların metninde             nedenle Hall’den yola çıkarak bütünlüklü bir
                                   Necmeddin en-Nahcûvânî’nin adı                şekilde ne İbn Sînâ’nın metni ne de Râzî’nin
                                   geçmektedir. İkincisi Bursa nüshası hariç diğer  şerhi takip edilebilir. Nahcuvânî’nin tıbba
                                   tüm nüshalarda eser I. Keykubad’a (saltanatı:   dair tüm görüşleri de bu eserden çıkarılamaz.
                                   616/1220-634/1237) ithaf edilmiştir. 718/1318   Örneğin Nahcuvânî el-İşârât şerhinde, dış ve iç
                                   civarında vefat eden Mevlânâ’nın doktoru      idrak güçler teorisine eleştiriler yöneltir ve bu
                                   Ekmeleddin’in, kendisinden neredeyse          güçleri idrak merkezi değil, araç olarak görür.
                                   seksen yıl önce vefat eden I. Keykubad’a bu   Ancak onun Hall’in güçler bölümünde bu
                                   eseri ithaf etmiş olması kronolojik olarak    konuya değinmediğini görürüz.








                                                                              72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79