Page 78 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 78

mahiyetleri tasavvur edilir. Bu ayrım dikkate   şeklindeki görüşü yanlıştır. Çünkü sebepli
                                   alındığında, Nahcuvânî’ye göre Râzî’nin       sadece sebeple bilinebilir, tabip de sadece
                                   eleştirileri geçerliliğini yitirir.           fail ve kabil sebepleri bilmekle hastalığı
                                                                                 teşhis edebilir, sıhhati koruyabilir. Sebepleri
                                                                                 bilmek için ise tecrübe yeterli değildir. Ayrıca
                                   Hall’de Tıbbın Yöntemine Dair                 şahsî mizaçlar sonsuzdur, bütünün tecrübesi
                                   Tartışmalar                                   imkansızdır. Bu durumda her halükârda kıyas

                                   İbn Sînâ, organların faydalarını (menâfi‘u’l-  zorunludur.
                                   azâ) duyu ve teşrih ile tespit edilebileceğini
                                   belirtirken, Râzî bunun akıl ve tefekkürle    Nahcuvânî Nasıl Bir Tabipti?
                                   belirlenmesi gerektiğini savunur. Ona göre,
                                   herkes organları görebilirken, faydaları ancak   İslam dünyasında tıp ilimlerinin ve
                                   düşünme yoluyla keşf edilir. Nahcuvânî,       pratiklerinin gelişimini gösteren birçok veri
                                   faydayı tespit etmenin akıl sayesinde mümkün  bulunmaktadır. Bunlardan biri de İbn Sînâ’nın
                                   olduğunu kabul etmekle birlikte, duyu ve      tümel, tikel, nazarî ve amelî ayrımlarıdır. Onun
                                   teşrihin düşünme için bir temel oluşturduğunu  teorik ve pratik tıp ayrımı, Râzî ve sonraki
                                   düşünür. Çünkü insan bir organla              şerh geleneği tarafından da benimsenmiştir.
                                   karşılaşmadıkça, sadece akıl yürütme ile onun   Ancak bu gelenek, el-Kânûn’un külliyat
                                   faydasını tespit edemez. Nahcuvânî, Tanrı’nın   kısmına odaklandığı için yalnızca teorik tıpla
                                   varlığının hem düşünme yoluyla hem yarattığı   ilgilenmiş; tabiî tümel sebepleri felsefe ve
                                   şeyleri gözlemlemek yoluyla bilinebileceğini,   nefs açısından ele alarak, fiillerin temelindeki
                                   duyu ve teşrihle bilmenin de işte bu ikinci   güçler ve mizacın hangi deneysel verilere
                                   yola benzediğini savunur. O halde organların   dayandığını incelemiştir.
                                   faydaları akıl ve duyu ile tespit edilebileceği   İbn Sînâ’nın yukarıdaki ayrımları pratisyen tabip
                                   gibi duyu ve teşrihle de bilinebilir. “Teşrihle   ile teorik tabip arasındaki farkın da kaynağıdır.
                                   bilmek” derken İbn Sînâ anatomi kitaplarını   Nahcuvânî, tıbbın hem teorik hem de pratik
                                   kastetmiş de olabilir. Eğer böyleyse, Râzî’nin   bir bilim olduğunu kabul etmekle birlikte, el-
                                   eleştirisi geçerli olmayacaktır.              Kânûn’un daha çok pratik meseleleri inceleyen

                                   Teşhis ve tedavi aslında tıptaki hiyelî, tecrübî   son dört kitabına ilgi göstermemiştir. Ancak
                                   ve kıyasî geleneklerle yakından ilgilidir.    İbn Sînâ, tabiî fail sebepleri bilen birinin pratik
                                   Aslında Nahcuvânî tarafından da kabul         uygulamalarla ilgilenmese bile tabip olarak
                                   edilen İbn Sînâ’nın yaklaşımına göre tıpta    nitelendirilebileceğini ifade ettiğinden ona
                                   hem tecrübî hem kıyasî geleneğin yöntemleri   tabip denilmiştir. Klasik dönemde tıp; teorik
                                   uygulanmalıdır. Dolayısıyla ona göre teşhis   tıp, hıfzıssıhha (koruyucu tıp), sağaltıcı
                                   hem gözlemi hem kıyası yani sebepleri         tıp ve amelî tıp şeklinde farklı alanlara
                                   bilmekle sebeplilerin gerçekliğini bilmeyi    ayrılmıştır. Teorik tıp, hastalıkların tabii ve
                                   içerir. Tecrübî okulun “Tabip, sıhhati koruyan   çevresel sebeplerini araştırırken, hıfzıssıhha
                                   ve hastalığı gideren şeyleri tecrübe cihetinden   sağlığın korunmasına odaklanır. Sağaltıcı tıp
                                   tanımalıdır ancak rükünleri, mizaçları, hıltları,   hastalıkların tedavisini, amelî tıp ise cerrahi
                                   organları ve güçleri bilmesine gerek yoktur”   müdahaleler ve kırık-çıkık gibi uygulamaları







                                                                              76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83