Page 75 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 75

İbn Sînâ’nın geleneksel olarak tıbbın temel sebepleri olarak
                      kabul edilen bedene içkin tabiî fail sebepler dışında yaş,

                    cinsiyet, sanatlar, alışkanlıklar ve bedene arız olan sıra dışı
                  durumlar gibi dış sebepleri eklemesini eleştirir. Ona göre, bu
                  eklemeler tıbbın geleneksel ve doğal çerçevesinin dışındadır.

                    Nahcuvânî ise, bu unsurların doğrudan zorunlu olmasa da
                     sağlık ve hastalık üzerinde etkili olduğunu, dolayısıyla fail

                   sebepler kapsamında değerlendirilmesi gerektiğini savunur.



                 Sonuç olarak, Hall Râzî’nin Şerhu’l-Kânûn’da   Nahcuvânî’ye göre, İbn Sînâ’nın tanımı tıbbın
                 İbn Sînâ’ya yönelttiği bazı eleştirileri      özünü değil, sadece özelliklerini ifade eden bir
                 yanıtlamak amacıyla yazılmış bir eserdir.     betimlemeden ibarettir. Bu nedenle, Râzî’nin
                 Ancak sistematik bir şerh olmaktan ziyade,    eleştirileri gereksiz ayrıntılara takılmaktadır.
                 belirli noktalara odaklanan eleştirel bir metin
                 niteliği taşımaktadır.
                                                               Hall’de Tıbbın Konusu ve Meseleleri
                                                               Üzerine Tartışmalar
                 Sağlıkta ve Hastalıkta Tıp: Hall’de
                 Tıbbın Tanımına Dair Tartışmalar              Râzî, İbn Sînâ’nın tıbbın konuları başlığı altında
                                                               tıbbın meselelerini incelemesinin sorunlarına
                 İbn Sînâ’ya göre tıp, “sağlığı koruma ve      dikkat çeker. Ona göre, tıpta insan bedeni
                 kaybolduğunda geri getirme amacıyla, insan    dışındaki meseleler tıbbın konuları olarak değil,
                 bedeninin sağlık ve hastalık durumlarını      konuya ilişen arazlar şeklinde ele alınmalıdır.
                 tanımaya yönelik bir ilimdir.” Râzî, tanımda   Nahcuvânî ise buradaki mevzuat (konular)
                 tümelin bilgisini ifade eden bilme (ilim) ve   teriminin, mantıktaki ilmin konusu anlamında
                 tikelin bilgisini ifade eden tanıma (marifet)   değil, meseleler anlamında kullanıldığını
                 kavramlarının birlikte kullanılmasını eleştirir.   savunarak Râzî’nin eleştirisini gereksiz bulur.
                 Nahcuvânî ise bu itirazın gereksiz bir uzatma   Başka bir tartışma noktası isetıbbın fihristinde
                 olduğunu savunur ve bu ifadelerin betimleyici   hangi meselelerin yer alması gerektiğidir. el-
                 açıklamalar olduğunu vurgular. Râzî, İbn      Kânûn’un ana yapısı şu şekildedir:
                 Sînâ’nın neden “zeval/yok oluş” kelimesini    Birinci kitap tıbbın genel ilkelerini, ikinci
                 sağlık için değil de beden için kullandığını   kitap basit ilaçları, üçüncü kitap organlara
                 sorgular. Nahcuvânî’ye göre bu da gereksiz    özgü hastalıkları, dördüncü kitap belli bir
                 bir sorgulamadır; çünkü “sağlık bedenden      organa özgü olmayan hastalıkları, beşinci
                 yok olduğunda” demek de “beden sağlıktan      kitap ilaçların birleşimleri ve akrabâzîn
                 uzaklaştığında” demek de aynı anlama gelir.
                                                               (kodeks) terkiplerini içerir.







                                                            73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80