Page 122 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 3. Sayı
P. 122

değişikliklerin dışında orijinalliğini koruyarak   alçıların bezemesi sağlam kalabilen üst tarafın
                 günümüze kadar gelebilmişlerdir. Bunlar aynı   çinilerindeki renk ve desenlerle büyük ölçüde
                 zamanda Selçuklu dönemini üslubunu en iyi     uyum sağladığından kompozisyon bütünlüğü
                 şekilde yansıtan sanat ürünleridir.           ve ahengi fazla bozulmamıştır. Buna karşılık
                                                               ortadaki ilâve bölümün form ve kompozisyon
                                                               düzeni son derece uyumsuz olup, kalitesiz ve
                 Mihrap caminin ortadaki kubbeli bölümde       kirli mermere işçiliğin kabalığı da eklenince
                 yer almaktadır. Mihrap önü kubbesinin         mozaik çininin zarafetiyle, tezat teşkil eden
                 altında bulunan ve yanındaki minberle         çirkin bir mihrap görüntüsü ortaya çıkmıştır.
                 beraber organik bir bütünlük oluşturan
                 mihrap,  aynı zamanda avlu taç kapısıyla da
                 aynı eksende bulunmakta ve tam karşısına      Mihrap önü kubbesi (maksura)  8.40 m.
                 isabet etmektedir. 5.92 m. genişlik ve 7.20   çapındadır. İç kısmı ve tepesi geç dönem (19.
                                      33
                 m.yi aşan yüksekliğiyle  Anadolu Selçuklu çini  yy.)’in özelliğini yansıtan (sıva üzerine kalem
                 mihraplarının da en büyük ve anıtsal örneğini   işi olarak) motiflerle süslenerek yenilenmiş,
                 teşkil eden eser, orijinalinde tamamen “çini   buna mukabil etek ve geçiş elemanlarıyla
                 mozaik” tekniğiyle yapılmış iken; Osmanlı     bunların çini kaplamaları orijinalliğini
                 döneminden beri devam eden tahribatların      koruyabilmiştir. Kubbe; güneyden doğrudan
                 neticesinde Caminin büyük ölçüde zarar        kıble duvarına, diğer yönlerde ise kârgir
                 görmesi ile birlikte aynı akıbete maruz kalmış   ayakların taşıdığı tuğla örgülü sivri kemerlere
                 ve alt tarafı tamamen yok olmuştur. Mihrap    oturmaktadır. Kemeri taşıyan ayaklardan
                 önü kubbesiyle kıble duvarındaki çatlak ve    dikdörtgen olan ikisi  (0.65X0.95 m.), mihrap
                 çökmeleri gidermek için yapılan tadilatlar    duvarına bitişirken, kuzeyde kalan haçvari
                 ve zemin güçlendirme sırasında alt kısmının   plânlı kargir iki ayak ise serbest olarak
                 yıkılması ve çinilerinin dökülmesi üzerine    yükselmektedir. Genişliği 1 m.’ye yakın olan
                 dönemin Konya Valisi Sururi  Paşa’nın         (0.95 m.) kemerlerin ayakları arasındaki açıklık
                                34
                 zamanında 1889  yılında ortasına mermerden    7.15  m.’yi  bulmaktadır.
                 yeni bir mihrap yapılıp yıkılan diğer tarafları   Mihrap ve kemerlerin hemen üstünden
                 da alçı ile tamamlanarak yüzeyleri eski       başlayarak kubbe eteğine kadar olan ara
                 durumu gibi tezyîn edilmiştir. Kalıplama      boşluğu dolduran elemanlar altta kare, üstte
                 tekniğiyle aynı ölçülerde dökümü yapılan
                                                               ise yirmi kenarlı bir kasnak oluşturarak
                                                               kubbeye geçiş teşkil ederler. Kasnakta geçiş
                 33 Ö.Bakırer, Onüç ve Ondördüncü Yüzyıllarda Anadolu Mihrabları, Ankara,
                 1976, s.141-143 ve s.273. Şekil 19’da mihrabın ölçülerini 600 m.genişlik ve  elemanı olarak üçgenler kullanılmıştır. Yatay
                 6.90 m. yüksekliğinde vermekte. Y. Önge, “Konya Alaeddin Camii’nin Çinili   ve dikey vaziyette ve genellikle meyilli olarak
                 Mihrabı”,  Önasya, Ankara,  196,  s.11-12  ve  22’de  “bugünkü  iç  zeminden
                 çinili üçgen bingilerin teşkil ettiği kubbe kaidesine kadar takriben 8.00 m.  düzenlenen toplam 36 adet üçgen panonun
                 yükselmektedir.”  bilgisini  verirken  mihrabın  (Resim  5)  son  buluntulara   20 tanesinin tabanı yukarıya, 16 sının ise aşağı
                 göre plan ve tahmini bir çizimini yapmıştır. Y. Edermir, “Konya Selçuklu
                 Yapılarındaki Çini Mihraplar”, Antalya 3. Selçuklu Semineri Bildirileri (10-  gelecek şekilde yerleştirilmişlerdir. Köşe
                 11 Şubat 1989), İstanbul, 1989, s. 60-70.     teşkil etmek için oluşturulan bu konumdaki
                 34  Z.Oral,  “Konya’da  Alaeddin  Camii  ve  Türbeleri,  Yapılar-Kitabeler”,
                 Yıllık Araştırmalar  Dergisi  I, Ankara,  1957,  s.45-62;  İ.H.  Konyalı,  a.g.e.,   üçgenlerin ölçüleri de farklılaşmakta, daha
                 s.314-315; M.Önder, a.g.e., s.92’de bu onarım tarihini H.1307/1891 olarak   büyük olan köşedekilerden aralara doğru
                 vermektedir.







                                                            121
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127