Page 128 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 128

toplanmak mümkündür; Konevî’nin hadis      Yusuf b. Ali [Konevî]<Şemseddin Ebu’l-
                                       eğitimi,  hocaları ve okuduğu eserleri     Haccâc Yusuf b. Halil b. Abdullah ed-
                                              8
                                       açıklığa kavuşturan kayıtlar, Konevî’nin   Dımeşkî<Ebû Bekr Muhammed b. Câfer
                                       İbnü’l-Arabî’den okuduğu eserleri          b. Heysem el-Enbârî<Ebû Nuaym Ahmed
                                       ayrıntılayan ve İbnü’l-Arabî’nin bizzat    b. Abdullah el-Hâfız<Ebû Ali el-Hasen b.
                                       kaleme aldığı icazet metinlerini içeren    Ahmed el-Haddâd Ebu’l-Hasen Mes’ud
                                       kayıtlar. 9                                b. Ebî Mansur b. Muhammed el-Hasen
                                                                                  el-Hayyât <Ebû Gâlib Muhammed b. el-
                                       Konevî’nin hadis ilmiyle meşgul olmasına
                                       dair kayıtlar, tarih ve yer bilgisi vermesi,   Hasen b. Ahmed el-Kercî (v. 486) <Ebû Bekr
                                       rivayet zincirlerini zikretmesi açısında   Ahmed b. Muhammed b. Gâlib el-Burkânî
                                       onun ilmî serüveninde bazı noktaların      (v. 425).
                                       aydınlatılması ve hadis literatürüne katkı   Mecmuanın335a sayfasında Konevî’nin 640
                                       sunması bakımından değerli bir içeriğe     senesinde Halep’te yine aynı şahıstan, Şeyh
                                       sahiptir. Mecmuadaki sıralamaya göre şimdi   Şemseddin Ebu’l-Haccâc Yusuf b. Halil
                                       bu kayıtlara gözatalım:                    b. Abdullah ed-Dımeşkî’den dinlediği ve
                                                                                  kendisine okuduğu hadis eserlerinin semâ
                                       Nüshanın 194b-217b sayfaları arasında
                                       iki cüz hâlinde Ebû Bekr Muhammed          kaydı bulunmaktadır. Konevî, burada ismi
                                       b. Ca‘fer el-Heysem el-Enbârî’nin hadis    geçen üstadına yedi sene talebelik yaptığını
                                       cüz’ü/mecmuası bulunmaktadır. 205a ve      ifade etmektedir. Sonra gelecek kayıtları da
                                       217b numaralı sayfalarda ayrı ayrı 20-30   göz önüne aldığımızda Konevî süre bildiren
                                       Rebîülâhir 640 tarihinde müsmi’ (semâ      bu ifadeyi kesintisiz bir dönem olarak değil,
                                       meclisinin üstadı) olarak Yusuf b. Halil b.   633-640 yıllarında Halep ile sürekli irtibat
                                       Abdullah ed-Dımeşkî (v. 648) tarafından    hâlinde olduğunu ifade etmek için kullanmış
                                       Halep’te kaleme alınmış bir semâ kaydı     olmalıdır. Bu devre, yaş itibariyle 27-34
                                                 10
                                       mevcuttur.  Burada semâ meclisinde         yaşları arasına tekabül etmektedir. Yusuf
                                       bulunan diğer isimlerle birlikte Konevî’nin   ed-Dımeşkî’den; Cüz’ü’l-Vâfidâtalâ Muaviye,
                                       ismi Sadreddîn Ebu’l-Me‘âlî Muhammed b.    Mensûru’l-hikâyâ[t]fi’l-fevâid, Cüz’ü’l-
                                       İshak b. Muhammed olarak geçmektedir.      Küdeymî, Cüz’ün fî Menni’l-Bükâ (?), Hikâyetü
                                       İlgili hadis mecmuasının rivayet zinciri   Tuhfeti’l-Câriye ve’s-Seriyy, âlî isnatları
                                       ise 194a sayfasında şu şekilde verilmiştir:   içeren bir cüz, Ebû Nuaym’ın Hilyetü’l-
                                       Muhammed b. İshak b. Muhammed b.           evliyâ’sının üçte birini, Sa‘leb’in el-Fasîh
                                                                                  isimli eserini, Târîh-i İsfahân’ın bir kısmını,


                                       8 Hadisle ilgili semâ kayıtlarında görüleceği üzere hadis tahammül ettiği hocalarından tarih ve Arap edebiyatına dair eserler de oku-
                                       muştur.
                                       9 Nüshanın 44  sayfasında bulunan 10-20 Ramazan 651 tarihinde kaleme alınmış İbnü’l-Arabî’nin Kitâbu Esrâri’l-halve isimli ese-
                                                a
                                       rinin Konevî’nin kıraatiyle gerçekleştirilmiş Mecdüddin Ebû Bekr b. Bündâr es-Serîrî adına düzenlenmiş semâ kaydı konumuzu
                                       ilgilendirmekle birlikte bu tasnifin dışında kalmaktadır. Bu risâlenin sonunda 53  sayfasındaki son kısmında sayfa kenarında nüshanın
                                                                                          b
                                       İbnü’l-Arabî hatlı nüshadan mukabele ile tashihinin yapıldığına dair kayıt vardır.
                                       10 İsfahan’ın harap olmasından sonra bu şahsın vefatıyla İsfahan hadis okulu merkezli hadis rivayetleri son bulmuştur. Bk. Zehebî,
                                       Siyerü’l-A‘lâmi’n-Nübelâ, XXIII, 154.







                                                                              126
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133