Page 128 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 128
toplanmak mümkündür; Konevî’nin hadis Yusuf b. Ali [Konevî]<Şemseddin Ebu’l-
eğitimi, hocaları ve okuduğu eserleri Haccâc Yusuf b. Halil b. Abdullah ed-
8
açıklığa kavuşturan kayıtlar, Konevî’nin Dımeşkî<Ebû Bekr Muhammed b. Câfer
İbnü’l-Arabî’den okuduğu eserleri b. Heysem el-Enbârî<Ebû Nuaym Ahmed
ayrıntılayan ve İbnü’l-Arabî’nin bizzat b. Abdullah el-Hâfız<Ebû Ali el-Hasen b.
kaleme aldığı icazet metinlerini içeren Ahmed el-Haddâd Ebu’l-Hasen Mes’ud
kayıtlar. 9 b. Ebî Mansur b. Muhammed el-Hasen
el-Hayyât <Ebû Gâlib Muhammed b. el-
Konevî’nin hadis ilmiyle meşgul olmasına
dair kayıtlar, tarih ve yer bilgisi vermesi, Hasen b. Ahmed el-Kercî (v. 486) <Ebû Bekr
rivayet zincirlerini zikretmesi açısında Ahmed b. Muhammed b. Gâlib el-Burkânî
onun ilmî serüveninde bazı noktaların (v. 425).
aydınlatılması ve hadis literatürüne katkı Mecmuanın335a sayfasında Konevî’nin 640
sunması bakımından değerli bir içeriğe senesinde Halep’te yine aynı şahıstan, Şeyh
sahiptir. Mecmuadaki sıralamaya göre şimdi Şemseddin Ebu’l-Haccâc Yusuf b. Halil
bu kayıtlara gözatalım: b. Abdullah ed-Dımeşkî’den dinlediği ve
kendisine okuduğu hadis eserlerinin semâ
Nüshanın 194b-217b sayfaları arasında
iki cüz hâlinde Ebû Bekr Muhammed kaydı bulunmaktadır. Konevî, burada ismi
b. Ca‘fer el-Heysem el-Enbârî’nin hadis geçen üstadına yedi sene talebelik yaptığını
cüz’ü/mecmuası bulunmaktadır. 205a ve ifade etmektedir. Sonra gelecek kayıtları da
217b numaralı sayfalarda ayrı ayrı 20-30 göz önüne aldığımızda Konevî süre bildiren
Rebîülâhir 640 tarihinde müsmi’ (semâ bu ifadeyi kesintisiz bir dönem olarak değil,
meclisinin üstadı) olarak Yusuf b. Halil b. 633-640 yıllarında Halep ile sürekli irtibat
Abdullah ed-Dımeşkî (v. 648) tarafından hâlinde olduğunu ifade etmek için kullanmış
Halep’te kaleme alınmış bir semâ kaydı olmalıdır. Bu devre, yaş itibariyle 27-34
10
mevcuttur. Burada semâ meclisinde yaşları arasına tekabül etmektedir. Yusuf
bulunan diğer isimlerle birlikte Konevî’nin ed-Dımeşkî’den; Cüz’ü’l-Vâfidâtalâ Muaviye,
ismi Sadreddîn Ebu’l-Me‘âlî Muhammed b. Mensûru’l-hikâyâ[t]fi’l-fevâid, Cüz’ü’l-
İshak b. Muhammed olarak geçmektedir. Küdeymî, Cüz’ün fî Menni’l-Bükâ (?), Hikâyetü
İlgili hadis mecmuasının rivayet zinciri Tuhfeti’l-Câriye ve’s-Seriyy, âlî isnatları
ise 194a sayfasında şu şekilde verilmiştir: içeren bir cüz, Ebû Nuaym’ın Hilyetü’l-
Muhammed b. İshak b. Muhammed b. evliyâ’sının üçte birini, Sa‘leb’in el-Fasîh
isimli eserini, Târîh-i İsfahân’ın bir kısmını,
8 Hadisle ilgili semâ kayıtlarında görüleceği üzere hadis tahammül ettiği hocalarından tarih ve Arap edebiyatına dair eserler de oku-
muştur.
9 Nüshanın 44 sayfasında bulunan 10-20 Ramazan 651 tarihinde kaleme alınmış İbnü’l-Arabî’nin Kitâbu Esrâri’l-halve isimli ese-
a
rinin Konevî’nin kıraatiyle gerçekleştirilmiş Mecdüddin Ebû Bekr b. Bündâr es-Serîrî adına düzenlenmiş semâ kaydı konumuzu
ilgilendirmekle birlikte bu tasnifin dışında kalmaktadır. Bu risâlenin sonunda 53 sayfasındaki son kısmında sayfa kenarında nüshanın
b
İbnü’l-Arabî hatlı nüshadan mukabele ile tashihinin yapıldığına dair kayıt vardır.
10 İsfahan’ın harap olmasından sonra bu şahsın vefatıyla İsfahan hadis okulu merkezli hadis rivayetleri son bulmuştur. Bk. Zehebî,
Siyerü’l-A‘lâmi’n-Nübelâ, XXIII, 154.
126