Page 131 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 131
ed-Dımeşkî’den eserin on dokuz cildini ilmî-irfanî ayrıntılarını açığa çıkarak İbnü’l-Arabî’nin el-Fihrist’e dair
de okuduğunu kaydetmektedir. Bu bilgi, mahiyettedir. Metinde yer alan, Konevî kıraat kaydı, 188a.
bir semâ kaydının gelişen duruma göre ile alakalı tavsifler bu yakınlığın hissî-
içeriğinin tekamül ederek değişebileceğine mânevî boyutlarını da anlamamıza yardımcı
dair mühim bir örnek olmaktadır. olmaktadır. Ayrıca Konevî’nin, kendisini
“Şeyhim, efendim, alim râsih imam,
Aşağıda daha iyi görülecek Konevî-İbnü’l-
Arabî ilişkisi hesaba katıldığında İbnü’l- muhakkik” gibi sıfatlarla takdim ettiği
Arabî’nin 617-618’deki Halep ve 620’den (337b-338a-b) İbnü’l-Arabî’nin okuttuğu
sonra da tamamen yerleşinceye kadar Şam’a eserlerin tespitini ve bu sürecin, Konevî’nin
yaptığı seyahatlerin bir kısmına Konevî’nin hayatında hangi tarihlere tekabül ettiğini
de refakat etmiş olma ihtimali yüksektir. de bu kayıtlardan çıkarmamız mümkün
Sonraki tarihlerde Halep hadis çevreleriyle olmaktadır. Şimdi bu açıdan kayıtları gözden
olan irtibatının bu yıllara dayanan bir geçirelim:
alakayla gelişmiş olması değerlendirilebilir. 12 Mecmuanın 188b-193b sayfaları arasında
İbnü’l-Arabî’nin eserlerinin listesine dair
Yukarıda ikinci kısım kayıtların
içeriğinde Konevî-İbnü’l-Arabî ilişkisini kendisinin kaleme almış olduğu el-Fihrist
somutlaştıracak veriler barındıran kayıtlar isimli çalışması bulunmaktadır. Bu liste
olduğunu söylemiştik. Onun İbnü’l-Arabî Kitâbu’l Misbâh fi’l-cem‘i beyne’s-Sıhâh (188b)
ile olan yakınlığı tarihen sabit ve bilinen bir ile başlayıp Kitâbu’l-Abd ve’r-Rab (193b) ile
gerçektir. Elimizdeki kayıtlar bu yakınlığın bitmektedir. Zahriyesinde bu esere dair
Safer 627 tarihli kıraat kaydı yer almaktadır.
12 Tarihler için bk. Claude Addas, age., s. 318-324.
129