Page 135 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 135
Konevî’nin hadis ilmiyle meşgul olmasına dair kayıtlar,
tarih ve yer bilgisi vermesi, rivayet zincirlerini zikretmesi
açısında onun ilmî serüveninde bazı noktaların
aydınlatılması ve hadis literatürüne katkı sunması
bakımından değerli bir içeriğe sahiptir.
Makâmu’l-kurbe, Mefâtîhu’l-gayb, Kitâbu’l- Akabindeki metne göre, Rebîülâhir 628
Fenâ fi’l-müşâhede, Hilyetü’l-abdâl isimli tarihinde; Tercümânü’l-eşvâk, Tenezzülâtü’l-
eserlerin semâ kaydı bulunmaktadır. Metnin Mevsıliyye, Mevâki’[n-nücûm]’u okumuştur.
akabinde İbnü’l-Arabî’nin takrir (onay) kaydı Yine Sırru’l-ahadiyye, Kitâbu’l-Celâle’yi
mevcuttur. bunlarla birlikte Cemâziyelâhir 628’de Şeyh’in
Dımeşk’teki evinde ez-Zehâ’ir ve’l-a‘lâk fî Şerhi
Yine aynı tarihte Konevî’nin; Kitâbu’l-Azame,
Kitâbu’l-Ezel, Kitâbu’l-Hücub, Kitâbu’l-Hak, Tercemâni’l-eşvâk veRûhu’l-kuds fî münâsahati’n-
Kitâbu’l-Halve, Dîvân’dan Zeynebiyyât nefs’i semâ yoluyla tahsil etmiştir.
bölümü, el-Mukni‘ fî îzâhi’s-sehli’l-mümteni‘, Bu sayfada Kitâbu’l-Bâ veTedbîrâtü’l-
İttihâdü’l-kevnî, Kitâbu Künh mâlâbüdde ilâhiyye’yenin semâ kaydından sonra, İbnü’l-
minh, Esrâru’l-Kur’ân fî ilmi’l-insân, Şerhü’l- Arabî’nin kendi hattıyla olan nüshadan
Elfâzi’lletî yesta‘meluhâ ehli tarîkıllâh (başka el-Fütûhâtü’l-Mekkiyye’nin başından sonuna
15
lafızlarla, başka bir nüshadan) isimli eserleri kadar yirmi cildinin Konevî tarafından
okuduğuna dair semâ kaydı vardır. Bu kaydın okunduğuna dair Cemâziyelevvel 629
sonunda da Konevî’nin kendisini takdimi ve tarihli kıraat kaydı ve rivayet icâzeti
İbnü’l-Arabî’nin takriri bulunmaktadır. bulunmaktadır. Daha önce geçen Fütûhât’a
338b sayfasında ise Konevî’nin Safer ayında dair kayıtlar hesaba katıldığında bu
el-Fihrist’in tamamını, Cevâbu’l-Müstakîm okumanın, eserin cesametine mutabık
fî Ecvibeti’l-Mesâ’ililletî Se’elehâ et-Tirmîzî şekilde zamana yayıldığı ve süreç içinde
el-Hakîm ve Şerhu Esmâillâhi’l-Hüsnâ farklı zamanlarda semâ kayıtlarına yansıdığı
isimli eserleri okuduğuna dair semâ kaydı anlaşılmaktadır.
mevcuttur. Bunun akabindeki kayıtta İbnü’l- Son olarak kayıtlar; Kitâbu’l-İsrâ ile’l-
Arabî, kıraat ve semâ yoluyla Konevî’nin bu makâmi’l-esrâ, el-Meşâhidü’l-kudsiyye, el-
eserleri ve Fütûhâtü’l-Mekiyye’nin muhtelif İşârâtü’l-Arabiyye fî Şerhi’n-Nesâihi’l-Yûsufiyye,
ciltlerini aslından okuduğunu beyan Fusûsü’l-hikem ve Netâ’icü’l-ezkâr isimli
etmektedir. eserlerin kıraat kayıtlarıyla son bulmaktadır.
15 Bu kayıt İbnü’l-Arabî’nin eserlerini yazdıktan sonra üzerinde tasarrufta bulunduğunun ve eserin son hâliyle tekrar icâzete yansı-
masının güzel bir örneğidir. Nitekim yukarıdaki “Süreç içinde bu eser ve rivayetler üzerinde tasarrufta bulunduğu (ihtilâfi durûbihâ)
şeylerin icâzetini…” şeklindeki kayıt bu örnekle gerçekleşmiş olmaktadır.
133