Page 135 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 135

Konevî’nin hadis ilmiyle meşgul olmasına dair kayıtlar,
                   tarih ve yer bilgisi vermesi, rivayet zincirlerini zikretmesi
                          açısında onun ilmî serüveninde bazı noktaların

                        aydınlatılması ve hadis literatürüne katkı sunması
                                bakımından değerli bir içeriğe sahiptir.






                 Makâmu’l-kurbe, Mefâtîhu’l-gayb, Kitâbu’l-  Akabindeki metne göre, Rebîülâhir 628
                 Fenâ fi’l-müşâhede, Hilyetü’l-abdâl isimli   tarihinde; Tercümânü’l-eşvâk, Tenezzülâtü’l-
                 eserlerin semâ kaydı bulunmaktadır. Metnin   Mevsıliyye, Mevâki’[n-nücûm]’u okumuştur.
                 akabinde İbnü’l-Arabî’nin takrir (onay) kaydı  Yine Sırru’l-ahadiyye, Kitâbu’l-Celâle’yi
                 mevcuttur.                                  bunlarla birlikte Cemâziyelâhir 628’de Şeyh’in
                                                             Dımeşk’teki evinde ez-Zehâ’ir ve’l-a‘lâk fî Şerhi
                 Yine aynı tarihte Konevî’nin; Kitâbu’l-Azame,
                 Kitâbu’l-Ezel, Kitâbu’l-Hücub, Kitâbu’l-Hak,   Tercemâni’l-eşvâk veRûhu’l-kuds fî münâsahati’n-
                 Kitâbu’l-Halve, Dîvân’dan Zeynebiyyât       nefs’i semâ yoluyla tahsil etmiştir.
                 bölümü, el-Mukni‘ fî îzâhi’s-sehli’l-mümteni‘,   Bu sayfada Kitâbu’l-Bâ veTedbîrâtü’l-
                 İttihâdü’l-kevnî, Kitâbu Künh mâlâbüdde     ilâhiyye’yenin semâ kaydından sonra, İbnü’l-
                 minh, Esrâru’l-Kur’ân fî ilmi’l-insân, Şerhü’l-  Arabî’nin kendi hattıyla olan nüshadan
                 Elfâzi’lletî yesta‘meluhâ ehli tarîkıllâh (başka   el-Fütûhâtü’l-Mekkiyye’nin başından sonuna
                                            15
                 lafızlarla, başka bir nüshadan) isimli eserleri   kadar yirmi cildinin Konevî tarafından
                 okuduğuna dair semâ kaydı vardır. Bu kaydın  okunduğuna dair Cemâziyelevvel 629
                 sonunda da Konevî’nin kendisini takdimi ve   tarihli kıraat kaydı ve rivayet icâzeti
                 İbnü’l-Arabî’nin takriri bulunmaktadır.     bulunmaktadır. Daha önce geçen Fütûhât’a
                 338b sayfasında ise Konevî’nin Safer ayında   dair kayıtlar hesaba katıldığında bu
                 el-Fihrist’in tamamını, Cevâbu’l-Müstakîm   okumanın, eserin cesametine mutabık
                 fî Ecvibeti’l-Mesâ’ililletî Se’elehâ et-Tirmîzî   şekilde zamana yayıldığı ve süreç içinde
                 el-Hakîm ve Şerhu Esmâillâhi’l-Hüsnâ        farklı zamanlarda semâ kayıtlarına yansıdığı
                 isimli eserleri okuduğuna dair semâ kaydı   anlaşılmaktadır.
                 mevcuttur. Bunun akabindeki kayıtta İbnü’l-  Son olarak kayıtlar; Kitâbu’l-İsrâ ile’l-
                 Arabî, kıraat ve semâ yoluyla Konevî’nin bu   makâmi’l-esrâ, el-Meşâhidü’l-kudsiyye, el-
                 eserleri ve Fütûhâtü’l-Mekiyye’nin muhtelif   İşârâtü’l-Arabiyye fî Şerhi’n-Nesâihi’l-Yûsufiyye,
                 ciltlerini aslından okuduğunu beyan         Fusûsü’l-hikem ve Netâ’icü’l-ezkâr isimli
                 etmektedir.                                 eserlerin kıraat kayıtlarıyla son bulmaktadır.


                 15 Bu kayıt İbnü’l-Arabî’nin eserlerini yazdıktan sonra üzerinde tasarrufta bulunduğunun ve eserin son hâliyle tekrar icâzete yansı-
                 masının güzel bir örneğidir. Nitekim yukarıdaki “Süreç içinde bu eser ve rivayetler üzerinde tasarrufta bulunduğu (ihtilâfi durûbihâ)
                 şeylerin icâzetini…” şeklindeki kayıt bu örnekle gerçekleşmiş olmaktadır.







                                                            133
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140