Page 140 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 140

A. Sadreddin-i Konevî’nin Tahsil           Konevî-İbnü’l-Arabî ilişkisi İbnü’l-Arabî’nin
                                       Hayatı ve Hocaları                         vefatına kadar devam etmiştir. Konevî, bu
                                                                                  ilişkinin mürid-şeyh ilişkisi olarak başlayıp
                                       Sadreddin-i Konevî diye meşhur olan Ebü’l-  sonra entelektüel bir arkadaşlığa dönüştüğünü,
                                       Me‘âlî Muhammed b. İshak Malatya’da        daima yanında bulunmak suretiyle Şeyh’in özel
                                       doğmuştur. Doğum tarihi hakkında bir-iki   tasavvufî tecrübelerine ve bilgilerine ortak ve
                                       yıllık farklı tarihler verilmekle birlikte daha   kendisinin varisi olduğunu söyler.  Dolayısıyla
                                                                                                                6
                                       çok 606/1209 yılı kabul edilir. Vefat tarihi ise   o, İbnü’l-Arabî’nin bütün eserlerine sahip
                                       16 Muharrem 673/22 Temmuz 1274’tür. Bir    ve onun tasavvuf yolunu geliştirip yayan kişi
                                       kızı ile bir oğlu olduğuna ve sülalesinin, kızı   olarak bilinmektedir.
                                       Sekine’den devam ettiğine dair bazı bilgiler
                                       vardır.                                    İbnü’l-Arabî’nin Konevî için yazdığı şu
                                                                                  icazette ona ve babası İshak’a olan büyük
                                       Babası Mecdeddin İshak b. Yusuf b. Ali     sevgisi görülmektedir: “Müşfik dost,
                                       (ö.618/1221) Malatya’da şehzâde II. İzzeddin   merhum Mecdeddin İshak b. Muhammed b.
                                       Keykavus’un eğitim-öğretimiyle ilgilenirken   Ali b. Yusuf’un oğlu, bu kısmın üzerindeki
                                       ders halkasında oğlu Sadreddin, Zeyneddin   yazının sahibi, salih, iyi, iyilik yapan, akıllı,
                                       Sadaka ve İmâdeddin-i Malâtî’nin de        edib, zeki evlat Sadreddin Muhammed el-
                                                                3
                                       bulunduğu anlaşılmaktadır.  Konevi ile II.   Konevî -Allah onu muvaffak kılsın- yukarıda
                                       İzzeddin Keykavus arasında 618/1221’den    isimleri zikredilen, tarafımızdan telif edilmiş
                                       önceki yıllara dayanan dostluk ve arkadaşlık   kitapların tümünü benden semâ etti. Onları
                                       II.İzzeddin’in tahtta bulunduğu on beş     ve farklı konulardaki bütün eserlerimin ve
                                       yıl boyunca (1246-1262) devam etmiş, bu    rivayetlerimin tamamını muteber şartlara
                                       dönemde Konevî bazı elçilik görevlerinde   uygun olarak benden rivayet etmesi
                                       bulunmuştur. 4                             hususunda kendisine izin verdim. Bu icazeti,
                                       Konevî’nin İbnü’l-Arabî ile tanışmasının,   Allahu Teâlâ’ya muhtaç Muhammed b. Ali b.
                                       onun Malatya’da bulunduğu yıllarda (615-   Muhammed İbnü’l-Arabî et-Tâî el-Hâtimî
                                       617/1218-1221) olması muhtemeldir. Buna    627 yılının Muharrem ayında kendi el yazısı
                                       göre, İbnü’l-Arabî’yi daha on yaşlarında   ile yazmıştır. Hamd Allah’a, selam O’nun
                                       iken memleketi Malatya’da tanıyan Konevî   seçtiği kullarına olsun.” 7
                                       onun peşinden Şam’a gidip vefatına kadar   Konevî’nin, zengin aile çevresinin sağladığı
                                       (638/1240) Şeyh’in yanından ayrılmamıştır.   imkânlar sayesinde iyi bir eğitim aldığı
                                       Şeyhi ile Halep, Şam gibi muhtelif şehirleri   anlaşılıyor. Kendilerinden çeşitli ilimlere
                                       dolaşan Konevî’nin Şam’da bir ders halkası   dair eserleri okuduğu alimler hakkında
                                       teşkil ettiği görülür. 5                   yazdığı notları hâl tercümesi bakımından


                                       3 Ahmet Şeref Ceran, Şeyh SadrüddinKonevi, Konya 1995, s. 32.
                                       4 Turan, a.g.e., s. 475; Ceran, a.g.e., s. 38.
                                       5 Hasan Kâmil Yılmaz, Tasavvufî Hadis Şerhleri ve Konevî’nin Kırk Hadis Şerhi, İstanbul 1990, s. 112.
                                       6 Demirli, a.g.md., s. 420.
                                       7 AhmetAteş, “Anadolu Kütüphanelerinden Mühim Yazma Eserler”, Tarih Vesikaları, cilt I, sayı 1/16, s. 158.







                                                                              138
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145