Page 140 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 140
A. Sadreddin-i Konevî’nin Tahsil Konevî-İbnü’l-Arabî ilişkisi İbnü’l-Arabî’nin
Hayatı ve Hocaları vefatına kadar devam etmiştir. Konevî, bu
ilişkinin mürid-şeyh ilişkisi olarak başlayıp
Sadreddin-i Konevî diye meşhur olan Ebü’l- sonra entelektüel bir arkadaşlığa dönüştüğünü,
Me‘âlî Muhammed b. İshak Malatya’da daima yanında bulunmak suretiyle Şeyh’in özel
doğmuştur. Doğum tarihi hakkında bir-iki tasavvufî tecrübelerine ve bilgilerine ortak ve
yıllık farklı tarihler verilmekle birlikte daha kendisinin varisi olduğunu söyler. Dolayısıyla
6
çok 606/1209 yılı kabul edilir. Vefat tarihi ise o, İbnü’l-Arabî’nin bütün eserlerine sahip
16 Muharrem 673/22 Temmuz 1274’tür. Bir ve onun tasavvuf yolunu geliştirip yayan kişi
kızı ile bir oğlu olduğuna ve sülalesinin, kızı olarak bilinmektedir.
Sekine’den devam ettiğine dair bazı bilgiler
vardır. İbnü’l-Arabî’nin Konevî için yazdığı şu
icazette ona ve babası İshak’a olan büyük
Babası Mecdeddin İshak b. Yusuf b. Ali sevgisi görülmektedir: “Müşfik dost,
(ö.618/1221) Malatya’da şehzâde II. İzzeddin merhum Mecdeddin İshak b. Muhammed b.
Keykavus’un eğitim-öğretimiyle ilgilenirken Ali b. Yusuf’un oğlu, bu kısmın üzerindeki
ders halkasında oğlu Sadreddin, Zeyneddin yazının sahibi, salih, iyi, iyilik yapan, akıllı,
Sadaka ve İmâdeddin-i Malâtî’nin de edib, zeki evlat Sadreddin Muhammed el-
3
bulunduğu anlaşılmaktadır. Konevi ile II. Konevî -Allah onu muvaffak kılsın- yukarıda
İzzeddin Keykavus arasında 618/1221’den isimleri zikredilen, tarafımızdan telif edilmiş
önceki yıllara dayanan dostluk ve arkadaşlık kitapların tümünü benden semâ etti. Onları
II.İzzeddin’in tahtta bulunduğu on beş ve farklı konulardaki bütün eserlerimin ve
yıl boyunca (1246-1262) devam etmiş, bu rivayetlerimin tamamını muteber şartlara
dönemde Konevî bazı elçilik görevlerinde uygun olarak benden rivayet etmesi
bulunmuştur. 4 hususunda kendisine izin verdim. Bu icazeti,
Konevî’nin İbnü’l-Arabî ile tanışmasının, Allahu Teâlâ’ya muhtaç Muhammed b. Ali b.
onun Malatya’da bulunduğu yıllarda (615- Muhammed İbnü’l-Arabî et-Tâî el-Hâtimî
617/1218-1221) olması muhtemeldir. Buna 627 yılının Muharrem ayında kendi el yazısı
göre, İbnü’l-Arabî’yi daha on yaşlarında ile yazmıştır. Hamd Allah’a, selam O’nun
iken memleketi Malatya’da tanıyan Konevî seçtiği kullarına olsun.” 7
onun peşinden Şam’a gidip vefatına kadar Konevî’nin, zengin aile çevresinin sağladığı
(638/1240) Şeyh’in yanından ayrılmamıştır. imkânlar sayesinde iyi bir eğitim aldığı
Şeyhi ile Halep, Şam gibi muhtelif şehirleri anlaşılıyor. Kendilerinden çeşitli ilimlere
dolaşan Konevî’nin Şam’da bir ders halkası dair eserleri okuduğu alimler hakkında
teşkil ettiği görülür. 5 yazdığı notları hâl tercümesi bakımından
3 Ahmet Şeref Ceran, Şeyh SadrüddinKonevi, Konya 1995, s. 32.
4 Turan, a.g.e., s. 475; Ceran, a.g.e., s. 38.
5 Hasan Kâmil Yılmaz, Tasavvufî Hadis Şerhleri ve Konevî’nin Kırk Hadis Şerhi, İstanbul 1990, s. 112.
6 Demirli, a.g.md., s. 420.
7 AhmetAteş, “Anadolu Kütüphanelerinden Mühim Yazma Eserler”, Tarih Vesikaları, cilt I, sayı 1/16, s. 158.
138