Page 144 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 144

kadar Konya’da ikamet ettiği anlaşılıyor.   adına bir vakfiye düzenlemiş ve kitapları
                                       Konya’nın fazıl şahsiyetlerinden ve itibarlı   buraya vakfedilmiştir. Bu kütüphaneye
                                       zenginlerinden Hâce-i Cihan, oğlu Ali      sonraki yıllarda başka kitapların bağışlandığı
                                       Can’ın tabiplerin şifa bulamadığı hastalığının  da olmuştur. Kapak sayfalarına “Sadreddin-i
                                       iyileşmesine sebep olduğu için Konevî’ye   Konevî Vakfı” kaydı yazılmıştır. Kendisinden
                                       Çeşme Kapı yakınlarındaki konağını         intikal eden kitaplarda Konevî’nin temellük
                                       bağışlamıştır. 19                          imzası ile hocaları ve yakınlarının semâ
                                                                                  kayıtları bulunmaktadır.  Ayrıca bazı
                                                                                                         22
                                       Hâce-i Cihan Hankah’ı kısa sürede bir
                                       medrese haline gelmiş, Konevî burada alim,   sayfalarda günlük okunan hadis miktarına,
                                       fazıl ve seçkin kişilere İbnü’l-Harrât’ın el-  metinlerle ilgili tashihlere ve mukabele
                                       Ahkâmu’l-kübrâ’sı, İbnü’l-Esîr’in Câmiu’lusûl’ü   kayıtlarına dairde notlar mevcuttur. Bu
                                       gibi büyük hadis kaynaklarını, İslâmî ilimlere   tür notlar daha çok derslerde takip edilen
                                       dair başka eserleri ve muhtemelen kendi    yazma hadis kitaplarında bulunur.
                                       telif ettiği kitapları okutmuştur. Ayrıca başta   Hocalık dönemi boyunca Konevî’nin birçok
                                       İbnü’lArabî’nin kitapları vehadis kaynakları   talebesi olmuştur. Onlar kendisinden çeşitli
                                       olmak üzere bazı eserlerin istinsah işiyle   dersler okudukları gibi, özellikle İbnü’l-
                                       meşgul olmuştur. 20                        Arabî’nin ve kendi eserlerinin mütalaası ve
                                                                                  istinsahı ile de meşgul oluyorlardı. Ayrıca
                                       Suriye’den gelirken babası Mecdeddin İshak
                                       ve İbnü’l-Arabî’den intikal eden çok sayıda   önde gelenlerinden bazıları Konevî’nin işaret
                                       eseri beraberinde getiren Konevî, Konya’da   etmesi üzerine tasavvufî eserler üzerine şerh
                                       tedris ve telif faaliyetleri ile meşgul olmuş,   çalışmaları yapmışlardır.
                                       bilhassa hocası İbnü’l-Arabî’nin eserlerini
                                       okutup şerhetmiş ve çok sayıda talebe      C. Sadreddin-i Konevî’nin
                                       yetiştirmiştir. Böylece zamanında Konya’yı   Derslerine Katılan Kişiler
                                       Ekberiyye Tarikatı’nın merkezi yapmıştır. 21
                                                                                  Yukarıda Konevî’nin Şam ve Halep’te
                                       Konevî’nin vefat ettiği yıl, mezkûr konağın   teşkil ettiği ders halkalarında hadis dersi
                                       bulunduğu yerdeki mezarı ve camii ile      okuttuğu, Mısır’da da Kasîde-i Tâiyye şerhi
                                       medresesi arasında salih arkadaşları adına   dersleri yaptığı bilgisi geçmişti. Ne yazık
                                       bir imaret ve kütüphane inşa edilerek onun

                                       19 Ceran, a.g.e., s. 35, 85.
                                       20 İbnü’l-Arabî’nin kitaplarından istinsah ettiklerinin isimleri için bk. Konevî, Mir’âtü’l-Ârifîn (Âriflerin Aynası), trc. B. Gürer- B.
                                       Güçlü- A. Çoban, Mebkam Yayınları: 5, Konya 2008, s.15-16.
                                       21 Bayram, agm., s. 184.
                                       22 Bayram, agm., s. 180. İl-yazıcıların 880/1475-76 yılında tespit ettikleri iki yüz küsur eseri ihtiva eden listede Konevî’nin eserlerinin
                                       müellif nüshaları, şahsi defterleri ve mektupları mevcut değildir. Öyle anlaşılıyor ki, bunlar ve İbnü’l-Arabî ile dostlarına ait diğer
                                       yazılı malzeme yakınlarının ve ahfadının ellerinde kalmıştır. Özel defterlerinden biri günümüze gelmiş olup onda İbnü’l-Arabî’nin
                                       Konevî’ye okuttuğu kitaplarının isimlerini kaydettiği not da bulunmaktadır (s. 183,186). Konevî vasiyetnamesinde kendi telifi olan
                                       eserlerin Afîfeddin lakabıyla bilinen kişiye verilmesini istemiştir. Bu kişinin Konevî’nin kızı Sekîne’nin eşi olduğu anlaşılmaktadır
                                       (s. 179).







                                                                              142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149