Page 144 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 144
kadar Konya’da ikamet ettiği anlaşılıyor. adına bir vakfiye düzenlemiş ve kitapları
Konya’nın fazıl şahsiyetlerinden ve itibarlı buraya vakfedilmiştir. Bu kütüphaneye
zenginlerinden Hâce-i Cihan, oğlu Ali sonraki yıllarda başka kitapların bağışlandığı
Can’ın tabiplerin şifa bulamadığı hastalığının da olmuştur. Kapak sayfalarına “Sadreddin-i
iyileşmesine sebep olduğu için Konevî’ye Konevî Vakfı” kaydı yazılmıştır. Kendisinden
Çeşme Kapı yakınlarındaki konağını intikal eden kitaplarda Konevî’nin temellük
bağışlamıştır. 19 imzası ile hocaları ve yakınlarının semâ
kayıtları bulunmaktadır. Ayrıca bazı
22
Hâce-i Cihan Hankah’ı kısa sürede bir
medrese haline gelmiş, Konevî burada alim, sayfalarda günlük okunan hadis miktarına,
fazıl ve seçkin kişilere İbnü’l-Harrât’ın el- metinlerle ilgili tashihlere ve mukabele
Ahkâmu’l-kübrâ’sı, İbnü’l-Esîr’in Câmiu’lusûl’ü kayıtlarına dairde notlar mevcuttur. Bu
gibi büyük hadis kaynaklarını, İslâmî ilimlere tür notlar daha çok derslerde takip edilen
dair başka eserleri ve muhtemelen kendi yazma hadis kitaplarında bulunur.
telif ettiği kitapları okutmuştur. Ayrıca başta Hocalık dönemi boyunca Konevî’nin birçok
İbnü’lArabî’nin kitapları vehadis kaynakları talebesi olmuştur. Onlar kendisinden çeşitli
olmak üzere bazı eserlerin istinsah işiyle dersler okudukları gibi, özellikle İbnü’l-
meşgul olmuştur. 20 Arabî’nin ve kendi eserlerinin mütalaası ve
istinsahı ile de meşgul oluyorlardı. Ayrıca
Suriye’den gelirken babası Mecdeddin İshak
ve İbnü’l-Arabî’den intikal eden çok sayıda önde gelenlerinden bazıları Konevî’nin işaret
eseri beraberinde getiren Konevî, Konya’da etmesi üzerine tasavvufî eserler üzerine şerh
tedris ve telif faaliyetleri ile meşgul olmuş, çalışmaları yapmışlardır.
bilhassa hocası İbnü’l-Arabî’nin eserlerini
okutup şerhetmiş ve çok sayıda talebe C. Sadreddin-i Konevî’nin
yetiştirmiştir. Böylece zamanında Konya’yı Derslerine Katılan Kişiler
Ekberiyye Tarikatı’nın merkezi yapmıştır. 21
Yukarıda Konevî’nin Şam ve Halep’te
Konevî’nin vefat ettiği yıl, mezkûr konağın teşkil ettiği ders halkalarında hadis dersi
bulunduğu yerdeki mezarı ve camii ile okuttuğu, Mısır’da da Kasîde-i Tâiyye şerhi
medresesi arasında salih arkadaşları adına dersleri yaptığı bilgisi geçmişti. Ne yazık
bir imaret ve kütüphane inşa edilerek onun
19 Ceran, a.g.e., s. 35, 85.
20 İbnü’l-Arabî’nin kitaplarından istinsah ettiklerinin isimleri için bk. Konevî, Mir’âtü’l-Ârifîn (Âriflerin Aynası), trc. B. Gürer- B.
Güçlü- A. Çoban, Mebkam Yayınları: 5, Konya 2008, s.15-16.
21 Bayram, agm., s. 184.
22 Bayram, agm., s. 180. İl-yazıcıların 880/1475-76 yılında tespit ettikleri iki yüz küsur eseri ihtiva eden listede Konevî’nin eserlerinin
müellif nüshaları, şahsi defterleri ve mektupları mevcut değildir. Öyle anlaşılıyor ki, bunlar ve İbnü’l-Arabî ile dostlarına ait diğer
yazılı malzeme yakınlarının ve ahfadının ellerinde kalmıştır. Özel defterlerinden biri günümüze gelmiş olup onda İbnü’l-Arabî’nin
Konevî’ye okuttuğu kitaplarının isimlerini kaydettiği not da bulunmaktadır (s. 183,186). Konevî vasiyetnamesinde kendi telifi olan
eserlerin Afîfeddin lakabıyla bilinen kişiye verilmesini istemiştir. Bu kişinin Konevî’nin kızı Sekîne’nin eşi olduğu anlaşılmaktadır
(s. 179).
142