Page 142 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 142

Konevî eserlerinde hadislerin senetlerini   O devrin en büyük alimi Şeyh Sadreddin
                                       zikretmez. Sırf hadis şerhine tahsis ettiği   Muhammed (Konevî) idi. O, kâmil ve
                                       kitabında dahi bunu yapmamıştır. Bunun     mükemil bir alimdi. Bütün ilimlere aşinaydı.
                                       sebebini şöyle açıklar: 13                 Özellikle de Hadis ilminde Doğuda ve Batıda
                                                                                  herkesin parmakla gösterdiği bir kişiydi.
                                       Bu hadislerin hepsinin isnatları sabittir.
                                       Onları zâhirî dirayet ile âlî rivayet bilgisini   Semâ kayıtlarında Ebû Tâhir es-Silefî,
                                       şahsında toplayan güvenilir hocalardan     Cemâleddin el-Vâsıtî ve Ebü’l-Hasen el-
                                       işittiğim rivayetlerden tahriç ettim. Ancak   İskenderânî gibi muhaddis isimlerinin
                                       ihtisar metodunu tercih ettiğim ve basiret   yer aldığı el-Ahkâmü’l-kübrâ ve Câmiu’l-usûl
                                       sahiplerine kolaylaştırma gayesi güttüğüm   gibi büyük hacimli hadis kaynaklarının
                                       için isnatların zikrini gerekli görmedim.  Konevî’nin kitapları arasında bulunması,
                                                                                  onun Hz. Peygamber’in sünnetine bağlılığını
                                       Keşke Konevî zikrettiği hadisleri kendi
                                       isnadıyla nakletmiş olsaydı. O zaman       ve hadislerine verdiği önemi gösteren en
                                       “güvenilir hocalar” şeklinde tavsif ettiği   önemli delildir.
                                       kişilerin en azından bir kısmını öğrenmiş
                                       olacaktık. Her ne kadar onları bilme       B. Sadreddin-i Konevî’nin Hocalık
                                       imkânımız olmasa da Konevî’nin, dönemin    Dönemi
                                       büyük hocalarından ders alarak iyi bir eğitim
                                       gördüğünü rahatlıkla söyleyebiliriz. İslâmî   1. Şam ve Halep’te hadis dersi
                                       ilimler başta olmak üzere kütüphanesinde   vermesi
                                       çeşitli alanlara dair birçok temel kaynağın   Sadreddin-i Konevî tasavvuf bilgisinin
                                       bulunması bu hususta önemli bir gösterge   yanında şer‘î ilimlerde de övülmeye lâyık
                                       sayılır. 14                                bir konuma sahiptir. Hadis rivayet eder ve
                                       Merhum hocamız Ali Osman Koçkuzu’ya        bu ilimde talebelerine icazet verirdi. Şam’da
                                       göre, yaşadığı çevredeki ilim ve tasavvuf   ikamet ederken Ümeyye Camii yakınlarında
                                       erbabından farklı olarak Konevî’nin devamlı   bir ders halkası teşkil ederek talebelere ders
                                       Hadis ilimleriyle meşgul olduğu, hatta son   vermiştir. İbnü’l-Harrât’ın el-Ahkamü’l-kübrâ
                                       zamanlarında belki de tek işinin bu olduğu   adlı eserinin semâ kayıtlarına göre, bu kitabı
                                       bilinmektedir. Böyle bir zâta hadis alimi   640/1242 yılında okuttuğu talebeleri arasında
                                       demek yanlış olmaz. Nitekim Kerîmüddin-i   Lü’lü’ b. Abdullah, Gülbek b. Abdullah,
                                       Aksarâyî (ö. 733/1332-33), Konevî’nin ilmî   Özbek b. Abdullah isimli kişilervardır. 16
                                       mevkii ve hadisçi yönü hakkında şu tespitte   Eserlerindeki bazı kayıtlara göre de, Konevî
                                       bulunmuştur: 15                            aynı yıl içinde Halep’te de bulunmuş,

                                       13 Konevî, Şerhu’l-Erbaîne Hadîsen, thk. Hasan Kâmil Yılmaz, İstanbul 1990, s. 3.
                                       14 Kütüphanesi hakkında bilgi için bk. Bayram, agm., s. 179-186. Konevî’ye ait kitaplarda bulunan semâ kayıtlarında ve kenar not-
                                       larında hocalarının, dostlarının, kendisinin ve talebelerinin el yazıları mevcuttur.
                                       15 Ali Osman Koçkuzu, “Sadrettin Konevi’nin Hadisçiliği”, Diyanet Dergisi, cilt 25, sayı 3, s. 9. Koçkuzu daha sonra Konevî’nin
                                       hadis bilgini sayılmasını gerektiren dokuz sebep üzerinde durmuştur (s. 10-12).
                                       16 Ceran, a.g.e., s. 33-34.







                                                                              140
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147