Page 141 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 141
son derece önemlidir. Henüz on yedi yaşında Şeyh Evhadeddin-i Kirmânî 630/1233
iken Malatya’da “İskenderânî” diye meşhur yılında hac emiri olarak hacca gittiği
Kemâleddin Ali b. Muhammed’den birçok zaman beraberinde Sadreddin-i Konevî
mühim eseri okuduğunu bu notlarında ile Cemaleddin-i Vâsıtî de vardır. Konevî
anlatır. Allahulatîfünbi-ibâdihî ibaresiyle bu yolculukta Cemaleddin-i Vâsıtî’den
başlayan notların ilki Şemseddin Yusuf ed- bazı hadis kitaplarını okumuştur. Yine
Dimaşkî’ye aittir. Bu nottan anlaşıldığına Muhyiddined-Dımaşkî’den de Arap
göre, Konevî ondan meselâ Sa‘leb’in edebiyatına dair bazı eserleri okumuştur. 11
Fasîh’ini, Târîhu İsbehân’ın bir kısmını ve Konevî rıza mertebelerini anlatırken adını
başka eserleri okumuştur. Ebû Tâhir es- vermediği, derecesi yüksek bir tasavvuf
Silefî’nin (ö. 576/1180) Erbaûne Hadîsen adlı hocasından bahseder. Ona göre rıza
kitabını da Kur’an hocası Burhaneddin Ebû mertebelerinin en yücesi, kulun ubûdiyet
Tâhir İsmail b. Muhammed el-Ensârî’den mertebesinde hiçbir maksat olmadan, hiçbir
okuduğunu zikreder. Sonraki sayfalarda muayyen beklentisi bulunmaksızın Hak ile
İbnü’l-Arabî’den okuduğu eserlerin adları ile olmasıdır. Bu hususta şöyle der: 12
birkaç yerde Şeyh’in (İbnü’l-Arabî) kendi el
yazısı ile icazetleri vardır. 8 Bu makama erenler son derece nadir
bulunur. Bunların azlığının iki sebebi
İbnü’l-Harrât’ın (ö. 582/1186) ahkâm vardır: Makamın zatındaki yücelik ve
hadislerine dair el-Ahkâmü’l-kübrâ/vüstâ onu kazandıracak yolun bilinmemesi.
adlı eserini Konevî’nin Kemâleddin Ebü’l- Şeyh’ten sonra bu makama yaklaşan
Hasen Ali b. Muhammed’den okuduğuna kimseyi görmedim. Sadece önce Mescid-i
dair bir semâ kaydı vardır. Aynı yerde Aksâ’da sonrada başka bir yerde kendisiyle
bulunan temellük kaydı Konevî tarafından görüştüğüm bir şeyh hariç. Bu şeyh kendisi
13 Rebîulâhir 624 (3.4.1227) tarihinde ile karşılaştığım kişilerin en yükseklerinden
Malatya’da yazılmıştır. İbnü’l-Esîr’in biriydi. Onun pek çok aklın kabul
9
kütüb-i sitteyi cemettiği Câmiu’l-usûladlı edemeyeceği acayip hallerini biliyorum.
eserini de Mısır’ın önde gelen emirlerinden Bu kişinin yanında bulundum, nefsimde
Şerefeddin Yakub b. Muhammed el- ve zevkimde onun bereketleri sebebiyle
Hezebânî el-Mevsılî’den 643-644/1245-1246 bir takım garip hadiseleri müşahede ettim.
yıllarında Kahire’de semâ yoluyla aldığı Allah ondan razı olsun.
anlaşılmaktadır. 10
8 Ateş, agm., s. 157-158.
9 Mikâil Bayram, “Sadru’d-din Konevî Kütüphanesi ve Kitapları”, Marife, yıl 1, sayı 2, güz 2001, s. 186.
10 Muhammet Yılmaz, “Sadreddin Konevî’nin Huzurunda Okunan İbnü’l-Esîr’in Câmiu’l-Usûl adlı Eserinin Sema Kayıtları”,
ÇÜİFD., yıl 2013, cilt 13, sayı 2, s. 7.
11 Ceran, a.g.e., s. 29-30. Konevî’nin Kadı Muhyiddined-Dimaşkî’ye yazdığı cevabî mektubu için bk. Konevî, İlahî Nefhalar, trc. E.
Demirli, İstanbul 2004, s. 283-285. İbnü’l-Arabî Kitâbü’l-İsrâ’ adlı eserini 630/1232-33 yılında Konevî’ye okutmuştur (Nihat Keklik,
Muhyiddîn İbnü’l-Arabî Hayatı ve Çevresi, İstanbul 1966, s. 168).
12 Konevî, İ‘câzü’l-Beyân, Haydarâbâd, 1310, s. 314-315. Konevî’nin ilk zikrettiği şeyh, hocası ve şeyhi olan İbnü’l-Arabî’dir. Kon-
evî kimliğini açıklamadığı için ikinci şeyhin kim olduğunu bilemiyoruz.
139