Page 136 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 136
Bu kayıt, 627’de yazımına başlanan Fusûsü’l- Elimizdeki kayıtların en önemli tarafı ise
hikem’in tamamlandığı ve bir önceki kaydın Konevî ve İbnü’l-Arabî’nin irfanî faaliyeleri
tarihi akabinde (Cemâziyelevvel 629’dan ile Ekberî literatür ve tasavvuf anlayışına
sonra) semâının nihayete erdiği anlamına sunacağı katkılardır.
gelmektedir. Nitekim eserin Konevî Bildiğimiz kadarıyla İbnü’l-Arabî, Konevî’nin
tarafından istinsah edilen en eski nüshası babası Mecdüddin İshak’la 601’de Bağdat’ta
(Türk ve İslâm Eserleri Müzesi, nr.1933) tanışmıştır. 602’de onunla birlikte ilk defa
üzerinde bulunan 630 yılını gösteren Malatya’ya gelmiş, beraber gittikleri Konya’da
mukabele kaydı bu bilgiyi teyit etmektedir. 16 Mecdüddin’in vazifesi icabı yolları ayrılan bu
Görüldüğü üzere Konya Yusuf Ağa Yazma iki dost 612’de İbnü’l-Arabî’nin Malatya’ya
Eser Kütüphanesi, 7838-7852 numaralarda dönmesiyle tekrar buluşmuşlardır. Kısa süre
kayıtlı, risâlelerden oluşan mezkur sonra Mecdüddin 615’te vefat etmiştir. İbnü’l-
mecmuada bulanan kayıtlar, Sadreddin-i Arabî ile onun yakınlığının ve dostluğunun
Konevî’nin ilmî ve irfanî hayatıyla alakalı boyutları yukarıdaki bir kayıttaŞeyh’in onu
ilim dünyamıza yeni bilgiler sunmaktadır. “şefkatli dost” şeklinde yâdıyla daha anlamlı
Buna göre Konevî; Malatya, Halep ve hale gelmektedir.
Dımeşk’te; Kemaleddin Ebu’l-Hasen Ali Şeyh, Mecdüddin’in vefatından sonra, 606’da
b. Muhammed b. el-Hasen el-Kafesî (?) doğmuş olan ve o sıralar dokuz yaşlarında
el-İskenderî, Şeyh Cemâleddin el-Vâsıtî olan Sadreddin-i Konevî’yi himayesine
(v. 687), Burhâneddin Ebû Tahir İsmail b. almıştır. Kayıtlarda geçen “oğul” ifadesi, bu
Muhammed b. Yusuf el-Ensârî (v. 656), Şeyh erken yaşlarda başlayan ilişkiye bağlanabilir
Takıyyüddin Ali b. Mübarek İbn Bâsuyye veya İbnü’l-Arabî’nin Konevî’nin annesiyle
el-Makdîsî (v. 632), Şeyh İzzüddîn İbnu’l- yapmış olduğu rivayet edilen evliliğe de
Kâsım Abdullah b. el-Hüseyin b. Abdullah işaret edebilir.
b. Revâha el-Hamevî (v. 646), Şemseddin
Ebu’l-Haccâc Yusuf b. Halîl b. Abdullah el- Görüldüğü üzere erken bir dönemde
Âdemî ed-Dımeşkî (v. 648) ve Şerefüddin başlayan Konevî-İbnü’l-Arabî birlikteliği
Muhammed b. Ebi’l-Fazl es-Sülemî’den (v. 638/1240’daki İbnü’l-Arabî’nin vefatına
655) hadis eğitimi almış ve bu zevâttan çok kadar devam etmiştir. Elimizdeki kayıtlar
sayıda eser okumuştur. 624 gibi erken bir bu üstat-talebe ilişkisini 627 yılına kadar
yaşta başladığı hadis faaliyetleri elimizdeki geriye götürmektedir. İbnü’l-Arabî Şam’da
belgelere göre 640’lara kadar devam bulunduğu bu yıllarda, beraberinde
etmiştir. Bu ilginin daha sonra Kahire’de olduğunu anladığımız yirmi bir yaşındaki
devam ettiğine dair bilgiler mevcuttur. 17 Konevî ile 629’un ortalarına kadar yoğun bir
Hocaları ve rivayet silsileleri Konevî’nin eğitim-okuma faaliyeti içinde olmuştur.
İsfahan, Şam ve Endülüs hadis birikimini Elimizdeki kayıtlarda tekrarları
tevarüs ettiğini göstermektedir. çıkarıldığında semâ, kıraat ve icâzete
16 Mahmud Erol Kılıç, “Füsûsu’l-Hikem”, DİA, C. XIII, s. 230-237.
17 Muhammet Yılmaz, a.g.m.
134