Page 139 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 139

SADREDDİN-İ KONEVÎ’NİN

                 DERSLERİNDE BULUNAN MEŞHURLAR*



                 MEHMET EREN







                 Büyük sûfî ve muhaddis Sadreddin-i Konevî,   Tasavvuf bilgisi yanında diğer dînî ilimlerde
                 Selçuklular dönemi Konya’sında zâhirî       de övülmeye layık bir konuma sahip
                 ve bâtınî, aklî ve naklî ilimlerin arasını   olan Konevî, bilhassa hadis rivayet eder
                 cemetmekle tanınan alimler arasında sayılır.   ve bu ilimde talebelerine icazet verirdi.
                 Kitaplarında sıkça ifade ettiği gibi onun   Allâme Kutbeddin eş-Şîrâzî Hadis ilminde
                 öğretisi seçkin zümrenin de seçkinleri olan   Konevî’nin talebesi olmuş, İbnü’l-Esîr’in
                 kişilere yöneliktir. Babası Mecdeddin İshak,   Câmiu’l-usûl adlı büyük hadis kitabını
                 saraya yakın, elçilik görevlerinde bulunmuş   ona okumuş ve bununla devrin ileri gelen
                 bir ilim ve devlet adamıdır. Onun şehzâde ve   alimlerine övünmüştür. Konevî’nin okuttuğu
                 sultanlara hocalık yaptığı da bilinmektedir. 1
                                                             bu eserin yazma nüshasındaki semâ
                 Babasından Konevî’ye kalan en önemli        kayıtlarında Selçuklu komutan, bey ve vezir
                 miras onun alim ve sûfîlerle olan dostluğu   isimleri de bulunmaktadır.
                 olmuştur. Onların başında gelen kişi
                 şüphesiz İbnü’l-Arabî’dir. Diğer iki önemli   Bu çalışmada, önce Konevî’nin tahsil
                 sîmâ Evhadeddin el-Kirmânî ile Sa‘deddin    hayatı ile hocalarından kısaca bahsedilecek,
                 el-Hammûye’dir. Konevî’nin gençlik          peşinden onun derslerine katılan meşhur
                 yıllarında İbnü’l-Arabî ile çeşitli diyarları   sîmâlar hakkında bilgi verilecek ve bazı
                 dolaştığı anlaşılmaktadır. Şam, Mısır ve    semâ kayıtlarında geçen isimler hakkında
                 Hicaz’da bulunan Konevî, bu bölgelerin alim   değerlendirme yapılacaktır. Böylece on
                 ve sûfîleri ile ilişkiler kurmuştur. Daha sonra   üçüncü yüzyıl Konya’sının ilim ve fikir
                 Konya’ya gelerek hayatının sonuna kadar bu   hayatına dair bazı tespitler dikkate sunulmuş
                 şehirde ikamet etmiştir. 2                  olacaktır.

                 *  Bu çalışma, yazarın “Sadreddin Konevî’nin Derslerine Katılan Meşhur Simalar” (II. Uluslararası Sadreddin Konevi Sempozyumu
                 Bildirileri, Mebkam Yayınları 8, Konya 2014, s. 68-77) künyeli bildirisinin yeniden gözden geçirilip genişletilmiş halidir.
                 1İzzeddin Keykavus tarafından Halife’ye elçi olarak gönderilmesi hakkında bk. Osman Turan, Selçuklular Zamanında Türkiye, İstanbul
                 1971, s. 298, 307. Melikşah ve Keyhüsrev’in bu zâta yazdıkları Farsça şiirler kısmen zamanımıza intikal etmiş olup kültür ve sanatta
                 ne derece ileri bir seviyede bulunduklarını gösterir. Gıyâseddin Keyhüsrev büluğ çağına kadar babasının yanında kalıp tahsil ve terbiye
                 görmüştür. Hocasının Mecdeddin İshak olduğu sultanın ona yazdığı şiirden anlaşılmaktadır (Turan, a.g.e., s. 218, 237, 275, 293).
                 2 Ekrem Demirli, “Sadreddin Konevî”, DİA, İstanbul 2008, XXXV, s. 420.







                                                            137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144