Page 145 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 145

ki o derslere katılanlar hakkında bilgi     Allâme Kutbeddîn eş-Şîrâzî Hadis ilminde
                 bulunmamaktadır. Konevî’nin tedris ve       onun talebelerinden olmuş, İbnü’1-Esîr’in
                 telif faaliyetinin ömrünün son ve en uzun   Câmiu’l-usûl adlı hacimli kitabını kendi
                 dönemini geçirdiği Konya’da yoğunlaştığı    hattıyla yazarak ona okumuş, bununla,
                 anlaşılmaktadır. Onun ders işleyiş metoduna   devrin ileri gelen alimlerine övünmüştür.
                 dair şu bilgi vardır: 23                    Yine Konevî’nin sohbeti ile kemal
                                                             derecesine ulaşan birçok kişi vardır. Onun
                 Bilhassa Cuma namazlarından sonra bir
                 meclis (ders) tertip eder, alimler, dervişler ve   tasavvuf yolunu devam ettirenlerden
                 meraklı olanlar bu dersi dinlemeye gelirlerdi.   bilhassa şu dört sîmâ meşhurdur:
                 O, bu derslerde ortaya bir mesele atar, bunun   Müeyyideddin el-Cendî, Şemseddin el-Îkî,  25
                 üzerine o mesele hakkında fikrî tartışmalar   Fahreddin el-Irâkî ve Saîdeddin el-Fergânî.
                 yapılırdı. Sonunda kendisi meselenin        Konevî’nin derslerine katılan meşhur
                 çözümünü söyler, böylece tartışma sona      kişiler bu çalışmada şu üç grup halinde ele
                 ererdi. Zamanında şeyh-i şüyûh olan talebesi   alınacaktır: Mutasavvıflar, Devlet adamları
                 Şemseddin el-Îkî, Konevî’nin derslerine alim   ve Câmiu’l-usûl’ün yazma nüshasındaki semâ
                 ve fazıl kişilerin katıldığını, onlarda çeşitli   kayıtlarında isimleri bulunanlar.
                 ilimlerden bahisler açıldığını, Konevî’nin
                 derse İbnü’l-Fârız’ın Kasîde-i Tâiyye’sinden
                 birkaç beytin şerhiyle başladığını ve sık   1. Sûfîler
                 sık, “Sûfinin bu kasideyi ezberlemesi,      Konevî ve Mevlânâ’dan sonra Konya’daki
                 anlayabilenin onu şerhetmesi gerekir.”      tarikat şeyhleri içinde Saîdeddin el-Fergânî,
                 dediğini belirtir. Bunun üzerine Saîdeddin   Fahreddin el-Irâkî ve Müeyyideddin el-
                 el-Fergânî bütün himmetini bu kasidenin     Cendî büyük nüfuz sahibiydiler.  Kutbeddin
                                                                                          26
                 anlaşılmasına sarf edip hocası Konevî’den   eş-Şîrâzî de Konevî’nin Hadis ilmindeki en
                 dinleyip kaydettiklerinden istifade ile     meşhur öğrencisiydi. Dolayısıyla aşağıda
                 ona önce Farsça, sonra da Arapça bir şerh   bu dört kişinin biyografilerine dair kısa
                 yazmıştır. “Bu bilgilerin tamamı hocamız    malumat sunulacaktır.
                 Konevî’nin nefeslerinin bereketiyledir.”
                 Diyen Fergânî yazdığı şerhi üstadı Konevî’ye
                 sunmuş, Konevî o şerhi beğenerek bu hususta   a. Saîdeddin (Muhammed b.
                 bir şeyler yazmış, Fergânî teberrük için onları   Ahmed) el-Fergânî (ö. 699/1300)
                 Farsça şerhin mukaddimesine koymuştur. 24
                                                             FergânîKonevî’den büyük istifadesini şöyle
                 Alim ve âriflerden büyük bir topluluk       anlatır: 27
                 Konevî’nin derslerinde hazır bulunurdu.


                 23 Ahmed Eflâkî, Ariflerin Menkıbeleri, trc. T. Yazıcı, Ankara 1953-54, I, 349; Ceran, a.g.e. s. 77, 113.
                 24 Molla Cami, Abdurrahman b. Ahmed, Nefahâtü’l-üns min-hazarâti’l-kuds, Beyrut 2003, II, 720, 743.
                 25 Molla Cami, a.g.e., II, 738-739.
                 26 Ceran, a.g.e., s. 98.
                 27 Molla Cami, a.g.e., II, 745. Fergânî’nin Minhâcü’l-ibâdile’l-meâd adında önemli bir eseri vardır.







                                                            143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150