Page 148 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 148

622/1225 yılında Bağdat’a giderek hayatının   Ahî Evran da Konya’da olduğu zaman
                                       son otuz yıllık dönemini bu şehirde geçiren   Konevî ile tanışıp hizmetinde bulunmuştur.
                                       Necmeddin-i Dâye’nin Kübreviyye Tarikati   İkisi arasındaki mektuplaşmalar meşhurdur.
                                       tarihinde önemli bir yeri olduğu halde, o bir   Konevî ile Hacı Bektâş-ı Velî arasında geçen
                                       şeyh olarak tarikat ve irşat faaliyetiyle değil   menkıbelere dair rivayetler, Konevî’nin
                                       daha çok yazdığı eserleriyle tanınmıştır.  O   birkaç defa Kırşehir çevresine giderek Ahî
                                                                           35
                                       şayet hayatının Bağdat döneminde Konya’ya   Evran ile görüştüğüne işaret eder. Ahî Evran
                                       gelmemişse Konevî ile bu şehirde görüşme   Konevî’nin et-Teveccühü’l-etemm adlı kitabını
                                       ihtimali zayıftır. Zira Konevî’nin Konya’ya   Farsça’ya tercüme etmiştir. 37
                                       gelişi 643/1246 yılından önce değildir. Öte   Konevî’nin öğrencileri arasında sayılan
                                       yandan, 622 yılından önce Malatya’da veya   diğer kişiler şunlardır: Şemseddin el-Îkî,
                                       sonraki bir tarihte başka bir yerde görüşmüş   Şerefeddinel-Mevsılî, Şerefeddin el-
                                       olma ihtimalleri de söz konusu olabilir.   Konevî, Nasreddin el-Konevî, Zeyneddin

                                                                                  Muhammed b. Ebî Bekr er-Râzî (ö.678/1279).
                                       e. Diğer öğrencileri                       Bu son kişi Muhtâru’s-sıhâh adlı sözlüğün
                                                                                  müellifi olup Konevî’den Câmiu’l-usûl başta
                                       Konevî ile irtibatı olan veya talebeleri   olmak üzere bazı kitapları okumuştur.
                                       arasında zikredilen elbette bunlardan      Ayrıca, İzzeddin Muhammed b. Muhammed
                                       başka kişiler de vardır. Ama ulaşabildiğimiz   eş-Şirvânî İ‘câzü’l-beyân’ı 653/1255 yılında
                                       kaynaklarda onlar hakkında yeterli bilgi   istinsah etmiş, Konevî onun bu eseri
                                       bulamadık. Meselâ Şihâbeddin (Makbûl) el-  kendisine okuduğuna dair bir not yazmıştır.
                                       Heraklî (Ereğlili)/Şihâbeddin Çoban el-Eraklî.   Denizlili Yusuf b. Ahmed de Miftâhugaybi’l-
                                       Bedreddin ve kardeşi Şihâbeddin Selçuklu   cem’i 672/1273 yılında istinsah etmiştir. 38
                                       dönemi Ereğli’sinde büyük mânevî nüfuza    Takiyyeddin el-Havrânî ile “Afîfeddin et-
                                       ve maddî zenginliğe sahip iki kardeştir.   Tilimsânî” diye bilinen Süleyman b. Ali (ö.
                                       Kirmânî menâkıbında, onların Evhadeddin-i   690/1291) Konevî’ye yazdıkları mektuplarda
                                       Kirmânî’ye intisap ettikleri, babalarından   kendisi hakkında aşırı övgüde bulunurlar.
                                       miras kalan serveti Allah yolunda ve       Bu yüzden ikisi de Konevî’nin öğrencileri
                                       ahîlik uğrunda harcadıkları ifade edilir.   arasında zikredilir. 39
                                       Muhtemelen önce Bedreddin Evhadeddin-i
                                       Kirmânî’nin halifeliğini yürütmüş, o ölünce   Sonraki dönemlerde birçok alim İbnü’l-
                                       yerine kardeşi Şihâbeddin geçmiştir. 36    Arabî ve Konevî’nin eserlerini elde etmek


                                       35 Mehmet Okuyan, “Necmeddîn-i Dâye”, DİA, İstanbul 2006, XXXII, s. 496.
                                       36 Mikail Bayram, Şeyh Evhadüddin Ebû Hâmid Kirmânî ve Evhadiyye Tarikatı, Konya 1993, s. 108-111.
                                       37 Ceran, a.g.e., s. 72. Konevî ile Ahî Evran, yazdıkları eserleri birbirine gönderiyorlardı. Ahî Evran 1261’de Kırşehir’de öldürülünce es-
                                       erleri takibata maruz kalıp büyük ölçüde imha edilmiştir. Onun bazı kitapları Konevî terekesi içinde bulunuyordu. Onlar sonraki asırlarda
                                       bunlar Konevî’ye ait zannedilmiştir. Osmanlı alimleri Tabsıratü’l-mübtedî, Tuhfetü’ş-şekûr ve Matâliu’l-îmân gibi Farsça bazı eserleri
                                       Konevî’ye nispet eder. Oysa Konevî’nin hiç Farsça eser kaleme almadığı iyi bilinen bir husustur (Bayram, agm., s. 185).
                                       38 Bayram, agm., s. 181, 186. Burada Şirvânî’nin lakabı İzzeddin yerine yanlışlıkla Kutbeddin yazılmıştır.
                                       39 Konevi, Mir’âtü’l-Ârifîn, s. hâ, ta (M. Hâcevî’nin girişi). Afîfeddin için bk. Molla Cami, a.g.e., II, 756-757.







                                                                              146
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153