Page 87 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 87

idarî işlerinde görev alan üst düzey bir
                 bürokrat olduğu anlaşılmaktadır.  Bugünkü
                                              6
                 tabirle onun, Selçuklu Devleti adına
                 diplomatlık görevi yapan bir memur
                 olduğunu söyleyebiliriz. İbnü’l-Arabî’nin,
                 Mecdüddin ile ikili ilişkileri sayesinde
                 Selçuklu sarayı nezdinde yüksek itibar
                 kazandığı ve sarayda önemli dostluklar
                 edindiği bilinir. Mecdüddin’in ölmeden önce
                 İbnü’l-Arabî’ye eşiyle evlenmesi konusunda
                 vasiyet ettiği, bunun üzerine Konevî’nin
                 dul annesiyle İbnü’l-Arabî’nin evlendiği
                 rivayet edilir. Bu sırada dokuz-on yaşlarında
                 olduğu anlaşılan Konevî’nin, İbnü’l-Arabî ile
                 vefatına kadar devam edecek ilişkilerinin bu
                 tarihten sonra başladığı düşünülmektedir.
                 Ayrıca babasının söz konusu vasiyetinin,    düşünceye ait pek çok kavramsallaştırmayı   XIX. yüzyılda Konya
                 vefatından sonra İbnü’l-Arabî’nin Konevî’yi   da ilk kez Konevî’nin eserlerinde buluruz.   Sarayı kalıntısı
                 yetiştirmesi için olduğu yönünde rivayetler   Diğer bir anlatımla İbnü’l-Arabî’nin      (C. Texier’den)
                 bulunur.  Öyle ki tüm bunların ötesinde     ciltlerce anlattığı meselelerin kavramsal
                         7
                 İbnü’l-Arabî’nin, Endülüs’ten Anadolu’ya    takibi ve teknik biçimdeki ifadesi ilk kez
                 gelişinin daha en başında gemiye binerken   Konevî’nin söylemlerinde karşımıza çıkar.
                 Konevî’yi yetiştirmek niyetiyle yola        Başta Konevî’nin bu tutumla yazdığı eserleri
                 çıktığına dair hadiseler de aktarılmaktadır.   olmak üzere daha sonra gelen takipçileri
                 Böyle bir olayın gerçekten gerçekleşip      sayesinde İbnü’l-Arabî’nin görüşleri
                 gerçekleşmediğini bilmiyoruz, bilemeyiz.    filozoflarla mektuplar üzerinden tartışılmış,
                 Fakat vakıa, en azından tarihsel olarak bu   ders halkalarında okutulmuş ve entelektüel
                 yönde gerçekleşmiştir.                      mahfillerde konuşulur olmuştur. Konevî’nin
                 Düşünceye yaptığı katkılarına dönersek      hiçbir zaman söz konusu alanlarda
                 Konevî, İbnü’l-Arabî’nin görece dağınık     İbnü’l-Arabî’nin düşüncelerini tartışan
                 görüşlerini düzenli bir biçimde ele almasının   takipçileriyle kendisini bir değerlendirmediği
                 yanında bir sistem etrafında örmüş olmasıyla   görülmektedir.
                 dikkat çeker. Bu sistem, İbnü’l-Arabî’nin   Konevî, İbnü’l-Arabî düşüncesinin yalnızca
                 gerçekte varlığın bir olduğu esasına dayanan   açıklayıcısı değil, gerçek vârisi ve takipçisi
                 ve bu cümleyi kabul ettikten sonra ortada   olduğunu ve teknik anlamda İbnü’l-Arabî’nin
                 bir çelişki olarak kalan âlemdeki çokluğu   şârihi olarak nitelenemeyeceğini çeşitli
                 ise itibarî ve geçici bir durum olarak      şekillerde söylemiştir. Fâtiha Sûresi’ni
                 açıklayan “vahdet-i vücûd” düşüncesidir. Bu   tefsir ettiği eserde, ne şeyh diye atıf yaptığı
                 6 Ekrem Demirli, Sadreddin Konevî’de Bilgi ve Varlık, İstanbul: Kapı Yayınları, 2015, s. 14.
                 7 Ekrem Demirli, “Sadreddin Konevî”, İstanbul: TDV İslâm Ansiklopedisi, 2008, C. 35, s. 420.







                                                            85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92