Page 125 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 125

husus tartışmalıdır. Ama onun, en azından,   saygısını kazanmasına vesile olur. Böylece
             İbnü’l-Arabî ile tanıştığı 1203’ten itibaren   İbnü’l-Arabî’nin Anadolu’da görüşlerini
             Rûmî nisbesiyle anıldığını gösteren bazı açık   yaymasına ve bu toprakların düşünce yapısında
             kayıtlara sahibiz. Bu ayrıntı, Endülüs ya da   da derin izler bırakmasına zemin hazırlar.
             başka bir bölgeden gelmesi saklı kalmak      Nitekim ilerleyen süreçte oğlu Sadreddin-i
             koşuluyla, Mecdüddin İshak’ın 1203’ten       Konevî de faaliyetlerini bu zemin üzerine bina
             çok daha önce Anadolu’ya yerleştiğini        edecektir.
             düşündürmektedir. Nitekim II. Kılıç Arslan’ın   Sadreddin-i Konevî, takriben 1209’da
             1178’de Malatya’yı egemenliği altına aldığı   Malatya’da doğmuş, 1274’te Konya’da vefat
             sırada burada yaşamakta olan Mecdüddin       ederek buraya defnedilmiştir. Bazı kaynaklar
             İshak, söz konusu tarihten itibaren Türkiye   onun şehzade yani hanedana mensup biri
             Selçuklularının hizmetine girmiş olmalıdır.   olduğu üzerinde durur. İktidar çevresiyle

             II. Kılıç Arslan, Mecdüddin İshak’ı oğlu     geliştirdiği yakın ilişkileri, üstlendiği politik/
             I. Gıyâseddin Keyhusrev’in eğitimiyle        diplomatik görevleri dikkate aldığımızda,
             görevlendirir. Mecdüddin İshak Uluborlu’daki   babası Mecdüddin İshak gibi saygın bir
             valiliğinden (1185-1192) başlayarak ilk saltanatı   kişinin Selçuklu sarayına mensup bir
             (1192-1196) ve ikinci saltanatı (1205-1211)   hanımla evlenmesi mümkündür. Sadreddin-i
             sırasında I. Keyhusrev’in maiyetinde yer almış,  Konevî’nin bazı geç dönem kaynaklarında
             ona hocalık ve danışmanlık yapmıştır. İkili   adı Gevher Hatun olarak geçen annesi,
             arasında daima samimi bir ilişki söz konusu   kocası Mecdüddin İshak’ın 1221’de vuku
             olmuştur. Öyle ki I. Keyhusrev, oğlu ve halefi   bulduğu tahmin edilen ölümünden sonra
             I. İzzeddin Keykâvus’un eğitimine de hocasını  Malatya’da İbnü’l-Arabî ile evlenecektir. Bu
             memur etmiştir. Mecdüddin İshak bu sayede    akrabalık bağı, Sadreddin-i Konevî’nin erken
             I. Keykâvus’un Malatya valiliği (1205-1211) ve   yaşlardan itibaren üvey babasının gözetiminde
             hükümdarlığı (1211-1220) sırasında da önemli   yetişmesini sağlamış, onun en önemli talebesi,
             roller üstlenecektir.                        öğretilerinin vârisi ve eserlerinin şârihi olması
                                                          gibi, sonraki yüzyılları da derinden etkileyen
             Mecdüddin İshak’ın devrin öne çıkan sufi
             ve âlimleriyle kurduğu samimi ilişkiler ve   mühim gelişmelere kapı aralamıştır.
             onları Anadolu’ya celbetmedeki başarısı,     Sadreddin-i Konevî dinî ilimler alanında
             Türkiye Selçuklularının kültür politikasının   dönemin ileri gelen hocalarından düzenli bir
             şekillenmesinde etkili olmuştur. Bu çerçevede   eğitim almıştır. Onun manevi gelişiminde
             değinilmesi gereken en önemli sima, bütün    etkili olan kişilerden biri de Evhadüddin-i
             zamanların en ünlü mutasavvıfı İbnü’l-Arabî   Kirmânî’dir (ö. 1238). Sadreddin-i Konevî’nin
             olsa gerektir. Zira Şam yada Mekke’deki      zahirini ilim ve erdemlerle donatan İbnü’l-
             ikameti sırasında İbnü’l-Arabî’nin irşat/ders   Arabî, onun bâtınını irşat etmeyi yani yaklaşık
             halkasına katılan Mecdüddin İshak, 1205’te   on beş yıl sürecek tasavvufî terbiyesini,
             (I. Keyhusrev’in ikinci defa tahta çıktığı yıl)   dostu Evhadüddin-i Kirmânî’nin uhdesine
             onu da yanına alarak Konya’ya gelir, bu büyük   bırakmıştır. Coşkun mizaca sahip bir
             sufinin Selçuklu iktidar muhitinin destek ve   Ebherî şeyhi olan bu zat ile İbnü’l-Arabî ve








                                                        123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130