Page 58 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 58

Mecburi ve çetin bir yolculuk sonrası       Pervâne’nin Moğolların yanına gidişi
                                  Tokat’a gelen Gürcü Hatun’un son yıllarına   sırasında Erzurum’dan geçerken eşini burada
                                  ışık tutacak yegâne bilgi Niğdeli Kadı      bırakmış olma ihtimalidir. Diğer bir ihtimal
                                  Ahmed’in günümüze kadar gelen eserinde      ise Gürcü Hatun’un, eşinin ölüm haberini
                                  mevcuttur. Müellifin eserinde sarf ettiği:   aldıktan sonra Tokat’tan Erzurum’a geldiği
                                  “Alâeddin geri dönüşü sırasında Erzurum’da öldü   yönündedir. Gürcü Hatun’un kızlarından
                                  ve annesinin (Gürcü Hatun’un) yanında istirahat   Aynü’l Hayat’ın Erzurum’da olması da
                                  etmektedir.” şeklindeki sözleri Hatun’un    Hatun’un Tokat’ta yalnız kalmaktansa kızının
                                  son zamanını Erzurum’da geçirdiğini         yanına gitmeyi tercih etmiş olabileceği
                                  düşünmemize neden olur. Mezkûr eserde       ihtimalini güçlü kılar. Tıpkı annesi gibi sevilen
                                  bundan daha ilgi çekici bir gerçek daha     ve saygı duyulan Aynü’l Hayat’a dair Eflâkî’nin
                                  vardır ki o da Gürcü Hatun’un, oğlu         verdiği bilgilere bakılırsa ahali tarafından çok
                                  Alâeddin’le birlikte, Kalikala adıyla bilinen   sevilen ve sık sık “Dünya Hanımı” sıfatıyla
                                  Erzurum’un sınırları içerisindeki meşhur    anılan Aynü’l Hayat’ın Erzurum’da olması da
                                  bir medresede ebedi istirahate çekildikleri   Gürcü Hatun için bir büyük bir şanstı.
                                  yönündedir. Bu bilgilerden yola çıkacak     Gürcü Hatun’un II. Gıyâseddin Keyhüsrev
                                  olursak Hatun’un şehir sınırları içerisinde   ile evliliğinden dünyaya gelen kız çocukları
                                  olduğunu söylemek yerinde olacaktır. Bu     vardı ve bunlardan birisi Aynü’l Hayat idi.
                                  hususta tek müphem nokta onun tam           Gürcü Hatun’un II. Gıyâseddin’den olan
                                  olarak nerede defnedildiğidir. XIII. yüzyıl   dahası babası tarafından veliaht ilen edilen
                                  Erzurum şehir hayatının, yüzyılın sonlarına   Alâeddin isimli bir oğlu vardı.
                                  doğru inşa edildiğini öngördüğümüz Çifte
                                  Minareli Medrese etrafında şekillendiğini   Gerçekte Erzurum’da ikamet eden Aynü’l
                                  düşünebiliriz. Ayrıca o gün bir yapının     Hayat isimli kızının şehirde olması hem
                                  meşhur olarak tarif edilebilmesi için       oğlu II. Alâeddin Keykubad’ın Erzurum’da
                                  muhakkak ismi geçen medrese kadar tanınan   öldürüldükten sonra burada defnedilmesi
                                  ve bilinen bir yapı olması gerekmektedir.   hem de dedesi Mugîsüddin Tuğrulşah’ın
                                  Buradan yola çıkarak Gürcü Hatun’un         şehri olması hasebiyle Gürcü Hatun’un son
                                  oğluyla birlikte Çifte Minareli Medrese’nin   günlerini Erzurum’da geçirmek istemesi gayet
                                  çevresindeki isimsiz kümbetlerden birisinde   makul ve anlaşılabilir bir istektir. Henüz
                                  ebedi istirahatinde olduğunu düşünmek       kabri bulunamamış olabilir ancak muhakkak
                                  pekâlâ mümkündür. Ayrıca gerek Erzurum’un  bir gün Selçuklu tarihinin belki de en
                                  gerekse Çifte Minareli Medrese’nin Gürcü    dikkat çeken kadın aktörlerinden birisi olan
                                  Hatun’un hayatındaki küçümsenmeyecek        Gürcü Hatun ebedi istirahatgâhı bulunup
                                  önemi de bizi bu şekilde düşünmeye sevk     Hatun’a dair karanlıkta kalan bütün noktalar
                                  eder.                                       aydınlanacaktır.

                                  Gürcü Hatun’un Erzurum’a geldiği zaman
                                  dilimi de henüz aydınlatılmış değildir.
                                  Bununla ilgili daha çok iki ihtimal öne
                                  çıkmaktadır. Bunlardan biri Müînüddin








                                                                          56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63