Page 33 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 33

Beyânü’s-sınâʿât’ta bu sanatın temeli ve dayanağının iki unsur

                     olduğunu söyler: Cisimler ilmi (ilm-i ecsâd) ve ruhlar ilmi
                    (ilm-i ervâh). “Ruhları ve cisimleri birleştirmek gerekir ki,

                   bu sanatta bilgisiz ve aciz kalınmasın” der. Burada anlatmak
                      istediği Câbir’in “nitelikler teorisi” gibi görünmektedir.





                 alarak el-kîmyâ ve el-kîmiyâ şeklinde yerleşen   elkimya tarihinin önemli isimlerinden biridir.
                 bu sanat, İslam devletinin yeni kurumlaştığı,   İslam elkimya âlimlerinin çalışmalarının kimya
                 Eski Mısır ve Grek medeniyetinin mirasını     adına gerçekleştirilen pek çok incelemeye
                 sahiplenip geliştirdiği bu dönemde altın      kaynaklık etmesi, alanın ilkelerini belirleyen
                 çağını yaşamıştır diyebiliriz. Abbâsî halifeleri   çalışmalardan oluşan büyük bir külliyatın
                 tarafından 762’de kurulan Bağdat kenti bilim   sahibi olmaları ve kimyanın deneysel bir
                 merkezi haline gelmiş, Harun Reşid’in oğlu    bilim olma yolundaki katkıları onları kimya
                 Halife el-Me’mun 830 yılında burada “Beytü’l   tarihinde önemli ve öncü kişilikler haline
                 Hikme”yi kurdurmuştur. Üniversite ve          getirmiştir. İslam elkimyasında teori ile
                 kütüphane olarak kurulan bu yerde yabancı     tecrübeye dayalı metot; ilim ile amel iç içedir.
                 dilde yazılmış bilimsel nitelikli kitaplar    Doğayı taklit etme işi olarak elkimyanın temel
                 Arapça’ya çevrilmiş, sonuç olarak İslam       hedeflerinden biri, doğadaki mükemmelliğe
                 elkimyası batı geleneğindeki bilgi birikimini   maddeler âleminde ve insan akıl-beden-ruh
                 bünyesine katarak elkimya faaliyetlerinin     birliğinde ulaşmaktır. Özünde fiziki bir varlığı
                 geleceğe taşınmasında öncü rol oynamıştır.
                                                               dönüştürme işlemi olmakla birlikte, madende
                 Bu süreçteki en önemli isim Ebû Mûsâ          var sayılan canlılık boyutu ve semavî etkilerle
                 Câbir b. Hayyân (ö. 200/815) olmuştur. Câbir   birlikte düşünüldüğünde yapılan işlem
                 çalışmalarıyla döneminde ve sonraki sekiz     sadece fizikî bir süreç olmaktan çıkmakta
                 yüzyıl boyunca elkimya alanında adeta tek     ve İslam elkimya geleneğinde yaygın kabul
                 otorite olmuştur. Çünkü Câbir Doğu’nun ve     gören haliyle bu ilim “Rabbânî bir sır” olarak
                 Batı’nın elkimya görüşlerini çok başarılı bir   kabul edilmekteydi. Bu haliyle İslam elkimya
                 biçimde sentezlemiş; IX. ve XIII. yüzyıllarda   geleneğinin, duyuları tüm bilginin kaynağı
                 yaşayan Kindî (ö.252/866), Râzî (ö.313/925),   olarak gören bir deneycilik anlayışına sahip
                 Tuğrâî (ö.515/1121) ve Irâkî (ö.806/1404) dâhil   olmadığını söylemek mümkündür. Yaratıcı
                 olmak üzere daha sonraki elkimyacıların       fikrini benimseyen İslam elkimya düşünür ve
                 ve hatta elkimyanın tesir ettiği eczacı ve    âlimleri, O’nu ilk sebep ve ilk hareket ettirici
                 hekimlerin çoğunun önünü açmıştır. Hubeyş     olarak kabul etmiş ve tabiatı kendi içsel
                 et-Tiflîsî de Câbir b. Hayyân’ın elkimya      süreçleriyle işleyen bir nedensellik zinciriyle
                 geleneğinin mirasçılarından, İslam tıp ve     açıklayan, deneyciliğe dayanan teoriler de









                                                            31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38