Page 34 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 34

geliştirmişlerdir. Söz konusu amaçlara ulaşmak  Elkimya geleneğinde mükemmel dengeye
                                   için sistemini dört unsur-dört nitelik, cıva-  ulaşamadan meydana gelmiş olan bu eksik
                                   kükürt unsurları, dönüşüm (transmutasyon) ve  metaller, öz itibariyle aynı olduklarından
                                   mîzan teorisi üzerine kurmuş İslam elkimya    yapısal dönüşüm (transmutasyon) olarak
                                   âlimleri hem teorik hem de deneysel kimya     tanımlanan uygun işlemler ve süreçlerle tam
                                   alanında yaptıkları çalışmalarla yaklaşık XVII.   hale getirilebilirlerdi. Bu süreçte elkimya
                                   yüzyıla kadar hem doğuda hem batıda elkimya   âlimi tarafından maddi kimya ile manevi
                                   ve onunla ilgili yapılan çalışmalara kaynaklık   elkimya çalışmaları birlikte yürütülürdü.
                                   etmiştir.                                     Elkimyacının görevi, uygun işlemlerle bir
                                                                                 maddenin gizli ya da içsel özelliklerini açığa
                                   İslam elkimya âlimlerinde ilimler tanımlaması
                                   içerisinde esas olan iki bilim vardır. Birincisi   çıkarmak ve gerekirse görünen ya da dışsal
                                   cennetin bilgisini veren astronomi ve diğeri   özelliklerinden birini ya da hepsini içine
                                   de alt dünyanın fenomenlerini ele alan ilkeler   çekilmeye zorlamaktı. Buna göre yapısal
                                   bilimi. Bu iki bilim iki ‘sonuç’ verir: Tanrı’nın   dönüşümü mümkün kılmak; gümüşü altına
                                   gücünün enginliğini takdir etmelerini         çevirmek için yapılması gereken doğasını
                                   sağlayarak tüm insanlara zenginlik ve tatmin   içten dışa çevirmek yani kuvvede olanı fiile
                                   veren “sanat”; ve insana ruhani güçleri       çıkarmaktır. Bu husus Kitâbu İhrâc mâfi’l-kuvve
                                   kullanma özgürlüğü veren ve bu nedenle ikisi   ile’l-fiil’de Câbir’in üzerinde durduğu mevzudur.
                                   arasında daha önemli olan “eliksir”. Cildekî  Câbir de yapısal dönüşüm- manevi elkimya-
                                   çeşitli vesilelerle sanatın diğer tüm bilimlerin   için; bilkuvve olan şeyin, kendisinden zahirde
                                   ürünü ve özeti olduğunu; tüm bilgi dallarını   mevcut olan bilfiil bir şeyin meydana gelmesi
                                   kucakladığını belirtir. Bilgeler, elkimyayı ne   mümkün olan şey olduğunu söyler. Fiilin
                                   öte dünyaya ne de aşağı dünyaya ait kabul     oluşmasının sebebi onun kuvvede mevcut
                                   ettiklerinden; elkimyanın orta dünyaya ait    olmasıdır. Öyleyse kuvve fiilin maddesidir.
                                   ve her ikisinin de gizemini içerdiğinden      Kuvve fiilin doğasıdır, başka bir şey değildir.
                                   bahseder. Böylece elkimyanın âlemler ötesi    Fiil de kuvve olan doğanın eseridir. Bu
                                   karakterine ve diğer ilimlerle irtibatına işaret   haliyle elkimya o kült bir ilimdir ve sadece
                                   edilir.                                       kitaplardan okuyarak öğrenilemezdi. XIV.
                                                                                 yüzyıl elkimya âlimlerinden Aydemir b. Ali el-
                                   Bu kadim sanata göre, metallerin birbirinden   Cildekî’ye göre elkimyada teori ve pratik eşit
                                   farklı olması, içerdikleri cıva-kükürt oranına   derecede önemlidir. İkisinin bilgisine de eşit
                                   ve ayrıca birleşme sırasındaki kozmik         derecede hâkim olmayanlar bu ilimde başarılı
                                   kuvvetlerle etkileşime bağlıydı. Şayet cıva   olamazlar.
                                   ve kükürt mükemmel derecede saf olurlar
                                   ve aynı şekilde tam anlamıyla en doğal        Bu disiplinin en önemli bileşenlerinden biri
                                   dengede birleşirlerse o zaman elde edilen     de semboller ve şifrelemedir. Şifrelenen sır,
                                   madde en mükemmel madde, yani altın           elkimya âlimleri dışında ifşa edilmemelidir.
                                   olurdu. Saflıktaki eksiklikler ve özellikle   Şifreleri çözmek için uzun ve sabırlı bir
                                   orandaki hatalar gümüş, kurşun, demir, kalay   çalışma ve Rabbani bir güç gereklidir. Her
                                   veya bakır oluşumuyla sonuçlanmaktaydı.       şifre tek bir anlama işaret etmelidir, yani
                                                                                 birden fazla yoruma izin vermemelidir. Eğer








                                                                               32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39