Page 35 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 35

kişi şifreleri sadece yüzeysel anlamlarında   de çoğunlukla kimya ve doğal bitkilerden
                 anlarsa başarısız olacaktır.                 hazırlanan tıbbi ilaçlarla ilgili bilgilerin yer
                                                              aldığı diğer bir eseridir. Hubeyş Tiflîsî tıbbi
                 Maddi ve manevi simya unsurlarının bir
                 arada olduğu İslam kimyası birbiriyle        kullanım için maddelerin saflaştırılmasını
                 kesişen üç bileşenden oluşur: Pratik kimya,   araştırdı. Gerek bitkisel gerekse de kimyasal
                 doğa felsefesi ve simya. Pratik kimyanın     çeşitli ilaç reçeteleri hazırladı. Böylece kimya
                 kapsamında “kimyasal zanaatlar” yer alır ve   temelli tıbbın ve farmakolojinin daha sonraki
                 bu alanda yapılan çalışmalar çeşitli ürünlerin   gelişimine katkıda bulunduğunu söylemek
                 elde edilmesini sağlar. Hubeyş Tiflîsî’nin   de mümkündür. Dahası simyadan çıkarılan
                 elkimyasında da başta Câbir b. Hayyan gibi   tıp, simyanın kendisinden daha uzun süre
                 İslam elkimyacılarının benimsedikleri usulde   yaşamaya devam etmiştir. Paracelsus buna
                 maddi elkimya olarak adlandırdığımız harici   “spagyric tıp” adını vermiştir. Bu kavramın,
                 metalürji çalışmaları ve zanaatlar ile manevi   simyadaki Solve et coagula’ya tekabül eden,
                 elkimya olarak adlandırdığımız yapısal       Yunanca “böl” ve “birleştir” anlamındaki
                 dönüşümü içeren çalışmalar iç içedir. Bunun   “spao” ve “ageiro” kelimelerinden oluştuğu
                 dışında bir hekim olan Hubeyş Tiflîsî aynı   kabul edilmektedir.
                 zamanda elkimya terkip ve usullerini ilaç    Hubeyş Tiflîsî, maden ve minerallerin
                 yapımında maharetli bir şekilde, deneyler    özelliklerini, davranışlarını ve sınıflandırılmasını
                 ve denemeler yoluyla kullanmıştır. Böylece   da incelemiş; maddelerin belirli niteliklere
                 Hubeyş Tiflîsî çalışmalarını metalürji ile   göre ayrılabileceği fikrini savunmuştur.
                 sınırlamamış; elkimyayı tıp ve farmokoloji ile   Eserlerinde, maddelerin uygun işlemlerle
                 de ilişkilendirmiştir. Klasik tıp geleneğinde   (örneğin; distilasyon, süblimasyon, çöktürme
                 sağlıklı yaşam için gıdalar, cevherler, bitkiler,   gibi tekniklerle) saflaştırılabileceği ve hatta
                 kokular da deva kapsamında kullanılmıştır. Bu   bazı durumlarda birbirine dönüştürülebileceği
                 bağlamda hekimler aynı zamanda çok mahir     (transmutasyon) görüşüne yer vermiştir.
                 birer botanik ve kimya uzmanıydılar. Hangi   Beyânü’s-sınâʿât’ta Hubeyş Tiflîsî seleflerinin
                 hastalıkta hangi bitkiyi kullanacaklarını;   konuyla ilgili yazdıklarını toplayıp kendi
                 macunları, şerbetleri, bitkisel terkiplerin   görüşleriyle bir araya getirerek kitap haline
                 hazırlanmasındaki keyfiyet usullerini çok iyi   getirmiştir. Hubeyş Tiflîsî kendisi de elkimya
                 biliyorlardı. Bu temele dayalı olarak kimyager   ile ilgili pek çok çalışma yapmış olmasına
                 hekimler birer sanat uygulayıcısı sıfatıyla,   rağmen eserlerinde sıklıkla da önceki elkimya
                 gıdaların, ilaçların ve değerli taşların koruyucu   âlimleri ve çalışmalarının yorumlarına yer verir.
                 ve tedavi edici özelliklerini açığa çıkaracak   Onun risaleleri bu özelliğiyle de kendisinden
                 tedbirler (elkimyevî ameliye) uygulamış; ruh   önceki yazarlara ve İslam elkimya geleneğine
                 ile beden sağlığı ve dengesi için “yaşam sanatı”   şahitlik ve kaynaklık etmektedir. Câbir’in
                 rehberi niteliğinde eserler sunmuşlardır.    elkimya mirasını devralan Hubeyş Tiflîsî’nin
                 Hekim sıfatı öne çıkmasına rağmen Hubeyş     çalışmaları üzerinden, İslam Medeniyetinde
                 Tiflîsî de bu amaçla elkimya geleneğine yakın   elkimya faaliyetlerinin Câbir’den sonraki
                 durmuş ve eserleriyle de katkıda bulunmuştur.   süreçte değişimi ve dönüşümü üzerine
                 Beyânü’s-sınâʿât dışında Takvîmü’l-edviye    değerlendirme yapmak da mümkündür.








                                                            33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40