Page 38 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 38

mevzu sadece renklendirme ve birleştirmeden   ateş = sıcak + kuru + cevher
                                   ibaret değildir. Hubeyş Tiflîsî’nin kendi     toprak = soğuk + kuru + cevher
                                   ifadeleriyle:                                 hava= sıcak + ıslak + cevher
                                                                                 su= soğuk + ıslak + cevher
                                   “Bazı işlemler ve uygulamalar vardır ki,
                                   bunlar yazmak, okumak ve dostluk kurmak       Câbir sisteminde ilk niteliksel tabiatların ve
                                   ile ilgilidir. Bu kitapta bunları anlattım.   unsurların varlığa çıkışını cevher ile mümkün
                                   Deneyimlerimi aktardım, çünkü çoğunu          kabul eder. Câbir’in cevherinin mevzuya
                                   bizzat denedim ve sınadım, fakat hiçbiri tam   ihtiyacı yoktur: o ilk mevzudur. Elkimyacı
                                   anlamıyla tutmadı. Bu yüzden anlaşıldı ki, bazı  böylece cevheri madde ile özdeşleştirir.
                                   şeyler ancak manevi güç ve inanç ile dostluğu   Câbir’in cevheri bağımsız olarak vardır,
                                   artırabilir ve muhabbeti çoğaltabilir. Önceki   somuttur ve farklılaşmıştır ve kendinde
                                   zamanlarda büyük bilginler ve ileri gelen     cisimsel olmamasına rağmen -doğal dünya
                                   kişiler bu yöntemlerin her birini deneyip test   söz konusu olduğunda- görünürdür. Böylece
                                   etmişler, ardından yazıya dökmüşlerdir.”      cevher evrende, önce içinde bulunduğumuz
                                                                                 âlemi kuşatan aydınlatıcı ve en büyük felekte
                                   Burada Hubeyş Tiflîsî elkimyanın manevi
                                   boyutuna da dikkat çekmekte ve bu hususta     gayri maddi olarak ortaya çıkar, daha sonra
                                   seleflerinin ulaştığı marifete ulaşamadığını   belirli bir form ve renk alarak maddeye
                                   da açıkça ifade etmektedir. Yine Beyânü’s-    dönüşür. Sonuç olarak asli varlık, gayri maddi
                                   sınâʿât’ta bu sanatın temeli ve dayanağının   mertebede basit bir cevher, maddi mertebede
                                   iki unsur olduğunu söyler: Cisimler ilmi      ise, birleşik, hareketli ve zaman ve mekânla
                                   (ilm-i ecsâd) ve ruhlar ilmi (ilm-i ervâh).   ilişkili (oluş ve dönüşüme tabi) halde bulunur.
                                   “Ruhları ve cisimleri birleştirmek gerekir ki,   l̇lk mertebede iken kuvve olarak nefs, fiil
                                   bu sanatta bilgisiz ve aciz kalınmasın” der.   halinde ise cisimdir. Böylece cisim bu duyulur
                                   Burada anlatmak istediği Câbir’in “nitelikler   olmayan ve akılla kavranabilen manevi özün
                                   teorisi” gibi görünmektedir. Bu teoriye       duyulur olana dönüşmüş şeklidir. Manevi
                                   kısaca değinecek olursak; dört nitelik bütün   cevher, nefs veya ruh; maddi cevher de
                                   cisimlerin ilk basit elementleridir. Bunlar   cisimdir (cismani cevher).
                                   birleşmemiş varlıklardır (müfredât). Bunlardan   Doğal dünyanın tüm nesneleri nihai olarak
                                   ilk bileşik elementler (el-mürekkebât) – hava,   niteliklerin cevhere bağlanmasından
                                   su, toprak, ateş – meydana gelir. Sıcaklık    doğmuştur. Var oluştaki çeşitlilik, niteliklerin
                                   kurulukla bağlandığında ateş, nemlilikle      cevhere bağlanma yollarının ve doğaların
                                   bağlandığında hava; soğukluk nemlilikle       niceliklerinin çeşitliliği ile sağlanır. Var oluşta
                                   işlenirse su, kuruluk ile işlenirse toprak    son aşamada Hubeyş Tiflîsî’nin de anlatmak
                                   meydana gelir. Sıcaklık soğukluk ile asla     istediği gibi maddi cevher, nefs (manevi
                                   işlenemez. Câbir bunları bazen “ikinci        cevher, ruh) ile birleşir. Maddi cevherin
                                   elementler” (ʻanâsırsevânin) olarak adlandırır.   tabiatlar arasında devinimini de onda bulunan
                                   Spesifik olarak, niteliklerden ikisi cevher ile   nefs sağlamaktadır. Câbir’e göre nefs, cevherin
                                   birleşerek dört Empedoklesçi elementten       cisimleri kuşatmasıyla konumlanan, kuşattığı
                                   birini oluşturur.                             cisimleri dirilten ilahi bir cevherdir. Doğaların









                                                                              36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43