Page 41 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 41
şeylerin tesiri vardır. Cevher âlemi olarak Kaynakça
tanımlanan var oluş alanı zaman ve mekânın
da başladığı yerdir. Tiflîsî’nin de bu sisteme Aydın, Mustafa. “Tiflîs”, TDV İslâm Ansiklopedisi.
Erişim 30 Ocak 2024. https://islamansiklopedisi.org.
sadık kaldığını anlıyoruz. Onun kimya anlayışı, tr/tiflis#:~:text=Gürcistan%20Cumhuriyeti’nin%20
sadece fiziksel dönüşümlerle sınırlı kalmamış; başşehri.&text=Gürcistan’ın%20doğu%20
aynı zamanda bu dönüşümlerin ardındaki kesiminde%20Kür,dan%20sonra%20Tbilisi%20
evrensel sırları, kozmosun düzenini ve insanın olarak%20değiştirilmiştir.
doğayla olan ilişkisini de sorgulamıştır. Cābir ibn Hayyān, “Kitābu İhrācmā fi’l-Kuvve ile’l-
̣
̮
̣
̮
̣
Fiʻl,” Muhtāru Resāʾili Cābir ibn Hayyān, ed. Paul Kraus,
Hubeyş Tiflîsî’nin yaşamı ve elkimyasıyla (Kahire: Mektebetu’l-Hancī, 1354/1935).
̮
ilgili mevcut veriler sınırlı olsa da; sahip Caycı, A. & Kunt, İ. (2010). Some Remarks on The
olduklarımızla dahi, onun İslam elkimyası Crafts in the Manuscript ‘Bayanu’s-Sına‘a’. Selçuk
içindeki yerinin ve katkılarının dönemin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (24), 427-434.
diğer düşünürleriyle paralel olarak modern Çetin, İ. (2022). Hubeyş et-Tiflîsî’nin Hayatı ve Eserleri
bilimin temellerine ışık tuttuğunu söylemek Üzerine. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat
mümkündür. Modern kimyanın düşünme Fakültesi Dergisi 5(2), 169-186.
şekliyle elkimya alimlerini ve metinlerini İzgi, Cevat. “Hubeyş et-Tiflîsî”, TDV İslâm Ansiklopedisi.
derinlemesine anlama noktasında Erişim 30 Ocak 2024. https://islamansiklopedisi.org.tr/
zorlandığımız bir gerçek. Klasik geleneğin hubeys-et-tiflisi
rumuzlu ve saklı anlatımla “hikmetin Kara, Serdal. Kitab-ı Beyan-ı şına’at, İstanbul: Kriter
kapısından uzak tutmak istediği cahiller” Yayınevi, 2019.
miyiz yoksa henüz bu sırra erme noktasında Taşkıran Çankaya Şule, Şen Musa. “İslam Medeniyetinde
mirası yeterince araştıramamış takipçiler Kimyevi Cisim ve Nedensellik Kuramlarının Cabir bin
Hayyan’ın Sistemi Üzerinden İncelenmesi”. Nazariyat
miyiz bunu da işin doğrusu zaman ve bu 10/1 (2024): 33-66.
alanda yapılacak çalışmalar gösterecek.
Taşkıran, Şule. “Câbir b. Hayyân”. İslam Düşünce
Atlası: Klasik Dönem. Erişim 2 Şubat 2025. https://
islamdusunceatlasi.org/cabir-b.-hayyan/4385
Taşkıran Şule, “Aydemir Cildekî”, İslam Düşünce Atlası.
Erişim 3 Şubat 2025. https://islamdusunceatlasi.org/
aydemir-Cildekî-/5873.
39