Page 97 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 97
Eflâkî’ye göre Konevî, Celâleddin’e olan
muhalefetini, onu beğenmeyişini gördüğü
bir rüya ile değiştirecektir. Sadreddin, bir
kaç defa rüyasında kendisini Mevlânâ’nın
ayağını ovarken görür. Bu durum hayretini
mucip olursa da Mevlânâ, yine rüyada:
“Canın sıkılmasın, bu işler böyledir, bazan
siz bizim ayağımızı bazan da biz sizin
ayağınızı ovarız. Bizim aramızda birlik
vardır, yabancılık yoktur.” deyip kaybolur.
Bu hadiseden sonra araları düzelir,
karşılıklı sevgileri artarak devam eder.
Tasavvufî hayatta rüya mârifet,
hikmet, vaaz, irşad, uyarı vb. hususların
kaynağıdır. Pek çok dînî ve ahlâkî
hakikate rüyada vâkıf olunmuştur.
Birçok sûfî, zâhid ve velî gördüğü rüyaya
göre hayatına ve davranışlarına yön
vermiştir. Rüyalar bir tür sembolik dil
kabul edilir. Bunun için tabire ihtiyaç
duyulur. Rüya tabiri “Uykuda yaşanan
olayların enfüsî ve âfâkî yönlerini ayırt
edip bir karîne ile onların ötesindeki
hakikate geçme” demektir.
Rüyada ayakları ovmak kişinin geçmişteki
hatalarından kurtulması ve ruhunu
arındırması anlamında yorumlanabilir.
Böyle bir rüya aynı zamanda yeni bir
başlangıç yapmaya da işaret eder. Yeni bir
döneme adım atmak veya hayatında yeni
bir başlangıç yapma anlamı taşır. Kişinin
zorlu bir işin üstesinden geleceğine veya
kazanç elde edeceğine işaret eder.
Unutmamalı ki Konevî’nin bu rüyasını
nakleden bir Mevlevî’dir ve bu şekilde
yorumlara vâkıf olduğu düşünülebilir.
Nitekim bu olayın ardından konumuz
olan iki büyük şahsiyetin ilişkileri daha iyi
bir noktaya gelmiştir.
95